Yoshitomo Nara maluje dzieci. Pod ich pozorną niewinnością kryje się wiele emocji. Są wściekłe, prawie obłąkane, nieufne.

Życie prywatne Yoshitomo Nara

Yoshitomo Nara urodził się w 1959 roku w Hirosaki w Japonii. W 1987 roku ukończył studia magisterskie na Aichi University of the Arts. W 1988 roku przeprowadził się do Niemiec i rozpoczął studia na Kunstakademie Düsseldorf. Po zamieszkaniu w Kolonii powrócił do Japonii w 2000 roku. Od końca lat 90. wystawiał w różnych miejscach w Europie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Azji. Od tamtej pory jest jednym z najbardziej wpływowych artystów Japonii.

Yoshitomo Nara
Yoshitomo Nara urodził się w 1959 roku. W 1987 roku ukończył studia magisterskie na Aichi University of the Arts. W 1988 roku przeprowadził się do Niemiec i rozpoczął studia na Kunstakademie Düsseldorf. Wystawiał swoje prace w Europie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Azji. Rysuje, maluje, rzeźbi. Jego charakterystycznym motywem są dzieci, które wyrażają różne emocje.

Pierwszą indywidualną wystawę miał w USA w Blum & Poe Gallery. Potem kolejno pokazywał swoje prace w Institut fur Moderne Kunst Nurnberg, Museum of Contemporary Art Chicago i Yokohama Museum of Art. Jego dzieła były prezentowane w ramach wystawy "Super Flat" w galerii MOCA w Pacific Design Center w West Hollywood oraz w PS1 Contemporary Art Center w Nowym Jorku. 

Wydał kilka książek, limitowaną serię zegarków i linię odzieżową z motywami jego dzieł. W Japonii jest niemal kultowy. Jego prace wystawiano na aukcjach w Christie’s i Sotheby's. W 2019 roku instalacja Not Everything but/ Green House osiągnęła na aukcji w Poly Auction Hong Kong 40,12 milionów dolarów hongkońskich (5,12 USD), co stanowiło rekord sprzedaży za dzieło tego artysty.

Yoshitomo Nara i smutna rzeczywistość 

Obrazy i rzeźby Yoshitomo Nara przedstawiają stylizowane dzieci i zwierzęta z  japońskich komiksów i kreskówek manga. Przywołują szereg wspomnień z dzieciństwa, zarówno smutnych, jak i radosnych.

Dzieci są słodkie i bezbronne, ale jednocześnie czujemy podskórnie, że coś tu jest nie tak, że w postaciach kryje się zło. Nara nawiązuje do powtarzających się na całym świecie zbrodni z udziałem nastolatków; szczególnie w Japonii mają miejsce szokujące brutalne zabójstwa. Być może ma na to wpływ konserwatywne społeczeństwo i sztywny język, wobec których dzieci się buntują.

Ale Nara niko nie broni, nikogo nie oskarża. Po prostu pokazuje, jak jest. Prowokuje.

Twórczość Yoshitomo Nara

Prace Yoshitomo zestawiają niewinność dzieci ze złą naturą ludzi w ogóle. Artysta mierzy się z najgłębszą częścią swojej duszy. Dzieci wykonują typowe dla ich wieku czynności: trzymają flagę lub książkę, bawią się, siedzą na nocniku, stoją w kałuży.

Ale czasami jest w nich jakaś wściekłość, kiedy wymachują ostrymi małymi narzędziami - nożami i piłami. Dzieci patrzą na widza z ostrożnością, nieufnością. Wyrażają szereg emocji: od oporu i buntu po ciszę i kontemplację. Mają zaciśnięty wargi. Duszą w sobie gniew. A może to współudział? Może zgorzkniały cynizm?

Ogromny wpływ na jego twórczość wywarła muzyka, której zaczął słuchać w wieku 9 lat. Większość melodii i piosenek była w obcym języku, ale młody Nara zaczął wykorzystywać swoją wyobraźnię, aby pokonać barierę językową. Odtwarzał krajobrazy muzyki za pomocą okładek płyt i starał się zrozumieć utwór tak, jakby sam żył w tym świecie. Niezgłębiona fantazja jest siłą napędową artysty.

Równie duży wpływ na prace i światopogląd Yoshitomo miało w 2011 roku wielkie trzęsienie ziemi i tsunami we wschodniej Japonii. Prace zaczęły charakteryzować zaduma i patos, które odzwierciedlały takie tematy, jak nietrwałość, tymczasowość, piękno i teraźniejszość. 

Styl Yoshitomo Nara

Co takiego jest w sztuce Nara, że wywołuje tak silną reakcję? Kolor jest wielokrotnie nakładany i usuwany z płótna, jakby artysta chciał dotrzeć do istoty rzeczy. Z kolei w rysunkach Nara używa materiałów takich, jak podarty papier nutowy czy zużyte koperty. Nie wydaje się zbyt skomplikowana. Styl jest celowo płaski, z tępymi, grubymi liniami. To, w połączeniu z brakiem modelowania, tekstur i mocnych kolorów, wydaje się wymuszać uwagę. A jednak treści narracyjnej jest tu niewiele. Ekspresyjności? Prawie zero.

W dziełach Nara wyczuwamy, że pod oszczędnym wykonaniem tkwi wiele emocji. - Rysuję tylko to, co znam z doświadczenia - mówi Nara. Naprawdę z doświadczenia? Przecież ilustracje wydają się obłąkanymi wizjami, niedorzecznymi, niepoczytalnymi.

Artysta twierdzi, że nie ma wyboru: - Nawet jeśli próbuję narysować coś innego, zawsze wychodzi mi w ten sposób.

Prace Yoshitomo Nara

Nara rysuje, maluje, rzeźbi z włókna szklanego i tworzy asamblaże.

Pup Cup to praca, która przedstawia psa w filiżance. Ma około 8 cali wysokości i 7 cali średnicy i kręci się. Praca obejmuje również broszurę z przykładami prac Nara zebranych w muzeach.

Mały Pielgrzym to urocza postać, która lunatykuje. Ma zamontowany mechanizmu, dzięki czemu spaceruje tam i z powrotem. Można zebrać całą kolekcję w różnych kolorach. Figurka ma 12 cali wysokości i jest dostarczana z pięknie ilustrowanym komiksem z pracami Nara.

Obraz Too Young To Die z 2001 roku (na zdjęciu wprowadzającym do artykułu) to akryl na bawełnie, zamontowany na plastiku wzmocnionym włóknem. Porcelanowe naczynie ma średnicę około 10 cali.  Jest większe od głowy. Must see i must have!  









Autor
Ten japoński artysta maluje niepokojące obrazy! Przestawiają dzieci, w których czai się zło
Monika Utnik
Dziennikarka, wieloletnia redaktorka pism wnętrzarskich, absolwentka polonistyki i italianistyki Uniwersytetu Warszawskiego, autorka książek dla dzieci. Zadebiutowała...