Praca zdalna jest w Polsce coraz popularniejsza. Domowe biuro możemy urządzić według własnego gustu, przyzwyczajeń i możliwości finansowych. Warto jednak przy tym pamiętać, że miejsce do pracy musi być nie tylko ciche i umożliwiające zachowanie skupienia, ale też powinno zostać przygotowane zgodnie z zasadami ergonomii.
Ta ostatnia kwestia bywa niestety często pomijana przez pracodawców - aż 51% stanowisk pracy w Polsce nie spełnia zasad ergonomii, a 47% spełnia je tylko częściowo. Na szczęście, jeśli sami przygotowujemy gabinet do pracy, możemy zadbać o ergonomię.
Nieergonomiczne stanowisko pracy - konsekwencje
Ergonomia oznacza projektowanie miejsc pobytu (pracy, podróży czy mieszkania) przyjaznego człowiekowi. Dotyczy to także stanowiska pracy zlokalizowanego w naszym prywatnym, domowym gabinecie. Tutaj mamy największy wpływ na to, w jakich warunkach będzie odbywała się praca. W przypadku stanowisk biurowych organizowanych przez pracodawców z ergonomią bywa różnie. Ma to swoje konsekwencje zdrowotne. Przede wszystkim wśród zatrudnionych pojawiają się dolegliwości psychiczne i fizyczne wywołane mikrourazami (głównie pleców, rąk, karku i nadgarstków). Pojawia się wtedy zmęczenie mięśni zwane CTD (z ang. cumulative trauma disorders), które objawia się pod dłuższym czasie wykonywania obowiązków w niesprzyjających i – co ważne – powtarzających się warunkach. Urazy mogą być spowodowane powtarzalnymi ruchami (np. pisaniem na klawiaturze), uciskiem na nerwy (np. przy mocnym wygięciu nadgarstka) i nieprawidłową postawą przy biurku (np. garbieniem się, brakiem oparcia dla pleców).
Nieergonomiczne stanowisko pracy przy biurku to także duże obciążenie układu kostno-mięśniowego, szczególnie gdy pracuje się przy komputerze. Ciągłe i długotrwałe obciążenie układu ruchu może wywołać poważne schorzenia, takie jak zwyrodnienie stawów. Cierpi na nie 37% pracowników biurowych. Często pojawia się też zespół cieśni nadgarstka, dolegliwości kręgosłupa i pleców, zaburzenia krążenia, usztywnienie mięśni itp.
Ergonomia w pracy – na co zwrócić uwagę?
Nowoczesny gabinet, przystosowany do wielogodzinnej pracy, powinien spełniać przynajmniej większość wymagań związanych z ergonomią. W ten sposób możemy zadbać o własne zdrowie, a jednocześnie zwiększyć efektywność pracy. Przede wszystkim konieczne jest wyposażenie gabinetu w odpowiednie meble i elementy poprawiające jakość pracy.
Na początek warto zadbać o zapobieżenie bólom pleców i nóg. Tutaj konieczne jest dobranie odpowiednich mebli. Podstawą jest biurko komputerowe dokładnie dopasowane do wzrostu użytkownika. Najlepiej sprawdzają się biurka z regulowanym blatem, takie jak te oferowane przez firmę AJ Produkty.
Takie biurka można wykorzystać również do pracy na stojąco, którą warto praktykować przez przynajmniej 15 minut na każdą godzinę pracy. Potrzebny będzie także dobrej jakości fotel biurowy z regulacją oparcia i wysokości. Można dodatkowo zamontować profilowaną podpórkę pod plecy. Nie wolno zapomnieć o podnóżku o regulowanej wysokości, który powinien umożliwiać ułożenie stóp pod kątem 15ׄ°.
Przy pracy biurowej warto zadbać także o unikanie bólu nadgarstka w trakcie pisania na klawiaturze. Tutaj sprawdzą się różnego rodzaju podkładki pod nadgarstki. Schorzeniom karku i szyi można zapobiegać zamontowanie podstawki pod laptopa lub pod monitor (pozwalają one usytuować ekran na wysokości oczu) oraz podstawki pod dokumenty, co zapobiegnie nienaturalnej postawie i powtarzającemu się napięciu mięśni.
Tak przygotowany gabinet będzie wygodnym, zdrowym miejscem pracy. Użytkownik będzie chętnie do niego wracał, ponieważ ergonomiczna przestrzeń kojarzy się z komfortem.