Potrzeba rozświetlenia mroku towarzyszyła ludziom od zarania czasów. A nic bardziej w historii oświetlenia nie potrafi tego zrobić niż... żyrandole, które dzięki swoim rozmiarom pozwalały oświetlić dużą przestrzeń. Żyrandol w salonie często zwraca uwagę i jest ozdobą wnętrza.

Historia żyrandoli

Ich pierwowzorem był polikandylion, który zjawił się na „lampowej” scenie w V-VI wieku, kiedy zaczynała rozkwitać sztuka bizantyjska. Miał on formę metalowego, płaskiego, ażurowego dysku z przymocowanymi na zawiasach ramionami i mógł pomieścić szesnaście świeczek. Początkowo oświetlał miejsca sakralne, później został zaadaptowany przez wyższą klasę społeczną. Mniej zamożni ludzie musieli zadowolić się żyrandolami z drewna w postaci dwóch krzyżujących się belek z kolcem na świecę na każdym końcu lub żyrandolami okrągłymi robionymi z żelaza. Długo trwało, zanim powstały żyrandole przypominające te współczesne.

Boom na żyrandole nastąpił w okresie baroku i rokoko. Rodzina Barovier, która w 1295 roku założyła firmę szklarską na weneckiej wyspie Murano, zaczęła wtedy produkować żyrandole ze szkła murano millefiori (co znaczy różnokolorowe kwiaty). Wenecjanie nazywali je „zamkami” - tak były najeżone kwiatami, owocami, liśćmi i wisiorkami. Pierwsze z nich powstały dla zamożnej rodziny Rezzonico i od jej nazwiska wziął imię styl żyrandoli rezzonico - zwykle pastelowych, jak chciała rokokowa moda. Dwa zabytkowe „piętrowe” żyrandole rezzonico wiszą do dziś w Ca’ Rezzonico (czyli w Pałacu Rezzonico) nad Canale Grande w Wenecji.

Żyrandol w stylu rezzonico. Styl ten wziął nazwę od słynnego weneckiego rodu Rezzonico, który jako pierwszy zamówił podobny żyrandol do swojego pałacu. Te bogato zdobione lampy ze szkła murano millefiori (co znaczy różnokolorowe kwiatów) przypominały kolorowe papugi. Są produkowane do dzisiaj, fot. BAROVIER&TOSO

W XVIII wieku z żyrandolami murano zaczęły konkurować żyrandole ze szkła kryształowego, które wytwarzała firma Baccarat. Dzięki załamującym światło kryształkom uzyskiwano większy blask. W 1861 roku kilkanaście rubinowych żyrandoli pokrytych złotem pojechało do Stambułu, żeby udekorować Dolmabahce, nowy pałac sułtana Abdülaziza. Były stylizowane na tulipany, symbol tureckiego imperium.

Żyrandol w stylu nowoczesnym

Kolejna hossa miała miejsce po II wojnie światowej, kiedy ludzie zaczęli poszukiwać świeżych form. Projektanci wychodzili od klasycznej konstrukcji żyrandola, redefiniując ją.

Zainspirowany idealną geometrią płatka śniegu współczesny spiralny żyrandol Bianca ma ramiona w postaci żarówek LED. Do żyrandola można dodawać moduły, aby tworzyć unikatowe kompozycje dostowane do własnych potrzeb, fot. CONTARDI

Gino Sarfatti zaprojektował żyrandol 2097 w wersji industrialnej - miał on stalową ramę z kablami pełniącymi rolę elementów dekoracyjnych.

Żyrandol 2097 zaprojektował Gino Sarfatti. 50 żarówek tworzy współczesną industrialną wersję żyrandola, który jest ze stali, w stylu mid-century. Kable tworzą swoistą dekorację. FLOS

Nie brakowało również zabawnych skojarzeń. Żyrandol Birdie Ingo Maurera wzbija się do lotu - składa się z żarówek, do których były przymocowane skrzydełka z gęsiego pióra. Żarówki wyglądają jak pisklaki, które pierwszy raz mają wylecieć z gniazda.

Żyrandol Coralia ze szkła murano projektu Doriany i Massimiliana Fuksas jest hołdem dla piękna oceanu i organicznych form, które go zamieszkują. Lekki, o płynnych liniach żyrandol przywodzi na myśl poruszające się w głębinach morskie stworzenie, fot. VENINI

Żyrandole z rekordami świata

Żyrandole mają to do siebie, że lubią pobijać rekordy świata. I tak, największym jest żyrandol wiszący w meczecie Sułtana Kabusa w Maskacie w Omanie. Złożony z ponad 600 000 kryształów Swarovskiego, oświetla świątynię 1122 lampami. Waży 8,5 tony. Z kolei najdroższy jest żyrandol Givenchy Royal Hanover, który sprzedano na aukcji Christie’s w 2011 roku za kwotę 6 milionów funtów. Walka w kategoriach „naj”, również dotyczących designu, wciąż trwa. Kto wie, jaki jeszcze żyrandol nas oszołomi.

Autor
Moda na żyrandole. Wiszące fantazje
Monika Utnik
Dziennikarka, wieloletnia redaktorka pism wnętrzarskich, absolwentka polonistyki i italianistyki Uniwersytetu Warszawskiego, autorka książek dla dzieci. Zadebiutowała...