Jedzenie w swoim fizycznym, ale przede wszystkim zmysłowym, aspekcie może stanowić niewyczerpane źródło inspiracji dla projektantów, szczególnie tych zajmujących się porcelaną, która nieodzownie jest związana z kulinariami. Między innymi z tego przekonania narodził się polski projekt Art Food, który został zrealizowany już po raz trzeci.
Jest on organizowany przez Instytut im. Adama Mickiewicza, Modus Design - studio Marka Cecuły kuratora tego projektu, we współpracy z firmą Polskie Fabryki Porcelany i jej najmłodszą marką Ćmielów Design Studio. W projekcie biorą udział studenci z trzech uczelni projektowych: Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Central Saint Martins w Londynie oraz Pratt Institute w Nowym Jorku.
Idea projektu Art Food
Ideą Art Food jest stworzenie międzynarodowego środowiska projektantów, którzy poprzez wymianę inspiracji oraz doświadczeń przez trzy tygodnie współpracują na warsztatach w Ćmielów Design Studio, które działa przy fabryce w Ćmielowie.
fot. 1. Kolekcja porcelany stołowej Substancje w ilościach, proj. Akvile Zukauskaite z Central Saint Martins w Londynie |
W trakcie warsztatów projektowych oraz kulinarnych uczestnicy sprawdzają, jakie są kulturowe aspekty spożywania posiłków oraz jak smak i sposób przyrządzania potraw wpływają na formy ich podawania. Wszystko po to, aby zaprojektować ceramiczne naczynia bezpośrednio inspirowane jedzeniem.
Tworzone prace plasują się między sztuką a wzornictwem i choć przeważnie są wolne od typowej funkcjonalności, ich formy są ściśle dopasowane do możliwości masowej produkcji. W trzeciej edycji wzięło udział jedenastu studentów. Hasłem przewodnim tym razem były zmysły. Studenci mieli się skupić na zmysłowym aspekcie jedzenia.
- Tegoroczna edycja projektu Art Food przyniosła wiele jeszcze śmielszych niż dotychczas rozwiązań i form. To niezwykle konstruktywne, że młodzi projektanci starają się wyjść poza znane i oswojone formy, poszukując inspiracji nie w materialnych przedmiotach, ale we własnych zmysłach. To szczególnie trudne zadanie, które w tym roku przyniosło zaskakujące dla wszystkich efekty - podsumowuje Marek Cecuła.
fot. 5. Kolekcja naczyń Ayia Mavri autorstwa Magdaleny Theodorou z Central Saint Martins w Londynie |
W ramach projektu powstała między innymi kolekcja Ayia Mavri (fot. 5) autorstwa Magdaleny Theodorou, studentki londyńskiej uczelni. Jest to porcelanowa zastawa, która przenosi na stół doświadczenia z grillowania na zewnątrz. Kształty naczyń naśladują formy naturalnych kamieni. Powoduje to, że kolekcja ma w sobie i naturalność, i wyrafinowanie.
Inna studentka z Londynu, pochodząca z Litwy Akvile Zukauskaite, postawiła na prostotę (fot. 1). Zaproponowała kolekcję wielofunkcyjnych naczyń o bardzo skondensowanych formach. Ich kształty zostały zainspirowane sprzętem spotykanym w browarach.
Zaowocowało to powstaniem naczyń o innowacyjnych i zaskakujących formach.
fot. 6. Kolekcja misek powstała w ramach pierwszej edycji projektu Art Food, proj. Dominika Bździak |
Na prostotę postawiła również polska studentka gdańskiej uczelni Agnieszka Sułkowska. Projektantka zaproponowała obracające się sosjerki o formach zaczerpniętych od dziecięcych zabawek - bączków (fot. 2). W czasie obracania składniki w środku mieszają się ze sobą, co wprowadza element zabawy do procesu przygotowywania jedzenia.
To tylko niektóre z oryginalnych projektów przyszłych designerów, które powstały w czasie trzytygodniowych warsztatów. Wypracowane rozwiązania mają stanowić propozycje przeznaczone w szczególności dla szefów kuchni oraz restauracji.
Część projektów ma szansę na późniejsze wdrożenie do produkcji. Efekty pracy studentów w ramach trzeciej edycji Art Food były prezentowane na wystawie w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz podczas British Ceramic Biennale w Londynie. Podsumowaniem projektu była wystawa w Pratt Institute w Nowym Jorku w dniach 9-11 listopada.
tekst: Anna Oporska;
zdjęcia: Polskie Fabryki Porcelany "Ćmielów" i "Chodzież" S.A.