Simple is the new sexy - to motto wystawy podsumowującej wyniki konkursu Mazda Design Experience 2020/21. W finale jury wyróżniło minimalizm projektów, ich naturalność i funkcjonalność, które w całości można odnieść do nowej definicji luksusu oznaczającej maksymalny komfort, bycie off-line i kontakt z naturą.
Wyjątkowym wydarzeniem Festiwalu Łódź Design będzie wystawa "Piknik na skraju drogi" prezentująca prace sześciorga finalistów II etapu konkursu Mazda Design Experience 2020/21: Martyny Piątek, Alka Rokosza, Wojciecha Błaszczyka, Karoliny Gardzilewicz, Anny Elizy Gwiazdy i Konstancji Kaźmierczyk.
Tytuł wystawy, nawiązujący do słynnej powieści braci Strugackich, w tym wypadku został potraktowany z jednej strony dosłownie, bo tematem konkursowych zmagań była - reKREACJA, rozumiana jako odnowa naszej kondycji fizycznej i mentalnej. Z drugiej można go rozumieć jako design końca pewnego okresu, proces twórczego re-designu, budującego na nowo harmonijną relację człowieka z naturą.
Projektanci stworzyli sześć obiektów inspirowanych elektryczną Mazdą MX-30. To model "pomiędzy" podmiejskością a miastem, domem i pracą, pojazd sprzyjający rekreacji, którego wnętrze opracowano z wykorzystaniem tworzyw sztucznych z recyklingu, bioplastiku i naturalnego korka. Dlatego w prezentowanych projektach został wykorzystany korek - jako materiał całkowicie biodegradowalny, odnawialny i podlegający recyklingowi. Dodatkową wartością było użycie korka pochodzącego z odzysku.
Jury w składzie: Jo Stenuit - dyrektor Centrum Designu Mazda Motor Europe, Anna Grużewska - redaktor naczelna magazynu Czas na Wnętrze, oraz wybitni polscy projektanci - Tomek Rygalik, Alicja Patanowska i Agnieszka Bar przyznało pierwszą nagrodę w wysokości 20 tysięcy zł oraz tytuł Grand Prix Martynie Piątek za projekt mobilnego siedziska do kąpieli leśnych - "for/rest". To praca, która ma skłaniać do wyciszenia i kontaktu z naturą. Wywodząca się z Japonii czynność określana terminem shinrin-yoku (jap. kąpiel leśna) to prozdrowotna praktyka polegająca na uważnych, refleksyjnych spacerach po lesie i przebywaniu w zadrzewionych miejscach. Obiekt, który formalnie jest rodzajem mobilnego siedziska, został w całości wykonany z korka - tkaniny korkowej i korkowego wypełnienia - pochodzących z recyklingu rozdrobnionych korkowych odpadów.
Mazda Design Experience jest konkursem organizowanym przez Mazda Motor Poland, który od 2009 r. nagradza młodych polskich projektantów w różnych dziedzinach designu. Za każdym razem jury złożone z uznanych projektantów i dziennikarzy, pod honorowym przewodnictwem szefa europejskiego biura designu Mazdy, proponuje inne zadania i ocenia je, wybierając najlepsze prace.
Oprócz nagród w konkursie otwartym dla wszystkich uczniów i absolwentów kierunków plastycznych, projektowych i technicznych, Mazda Motor Poland przyznaje również Mazda Design Award - nagrodę specjalną w wysokości 50 000 zł - autorowi najciekawszego polskiego projektu z dziedziny designu zrealizowanego w ciągu ostatnich 3 lat.