Jeden z najbardziej innowacyjnych współczesnych projektantów swoją przygodę z designem rozpoczął w warsztacie stolarskim. Gdy Konstantin Grcic wziął do ręki hebel, zrozumiał, że pragnie tworzyć meble.

Kim jest i co projektuje Konstantin Grcic?

W dorobku Konstantina Grcica liczba zaprojektowanych przedmiotów jest odwrotnie proporcjonalna do ilości dekoracji. Szczerze mówiąc, tych drugich nie ma wręcz wcale. Designer stawia bowiem na funkcję, redukując wszystko, co zbędne. Pytany o powody tak drastycznych uproszczeń, odpowiada: „Jestem Niemcem, więc racjonalizm i logikę mam we krwi”! Jednak prawda jest taka, że choć projekty jego autorstwa są proste, to swoje zadania spełniają na 100 procent.

Konstantin Grcic (ur. 1965)
Niemiecki projektant pochodzenia serbskiego urodzony w Monachium. Jego zainteresowanie projektowaniem zaczęło się od stolarki. Studiował na wydziale wzornictwa Royal College of Art w Londynie. Po ukończeniu nauki w 1990 r. został asystentem Jaspera Morrisona, a rok później wrócił do Monachium, gdzie założył własną pracownię projektową Designbüro Konstantin Grcic Industrial Design. Projektuje wzory dla przemysłu elektrycznego (Krups, Whirlpool), oświetleniowego, meblowego oraz przedmioty codziennego użytku. Prace Konstantina Grcica znajdują się w zbiorach Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Musée des Arts Décoratifs w Paryżu, Deutsches Museum und der Neuen Sammlung w Monachium.

AGD działa bez zarzutu, krzesła są wygodne, stoły ergonomiczne, a lampy świecą pięknym blaskiem, nie rażąc oczu. Na to, jak pracuje Konstantin Grcic, bez wątpienia miało dzieciństwo spędzone w Monachium, mieście myśli technicznej. Jednak to pobyt w Anglii, dokąd dwudziestoletni Grcic udał się na kurs stolarki artystycznej, uczynił z niego projektanta. Trzy lata spędzone w warsztacie uświadomiły mu, że chce się profesjonalnie zająć designem.

Krzesła Bell są w 100% ekologiczne. Wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu, całkowicie nadają się do powtórnego przetworzenia. Magis

W tej sytuacji studia na jednej z najlepszych uczelni wzorniczych - Royal College of Art w Londynie - były logicznym wyborem. Grcic spotkał tam Jaspera Morrisona, guru brytyjskiego funkcjonalizmu. Przez rok był jego asystentem, by rzucić bezpieczną przystań i rozpocząć pracę na własny rachunek. Bezkompromisowość w życiowych wyborach okazała się kluczem do sukcesu.

Autor
Niemiecki sposób projektowania Konstantina Grcica - logikę mam we krwi!
Małgorzata Stalmierska
Redaktorka, historyczka sztuki i literatury, autorka licznych tekstów o designie, sztuce i antykach. W Czasie na Wnętrze zajmuje stanowisko sekretarza redakcji. Oaza...