Nowa pracownia ORSKA w Starym Folwarku to miejsce, które jest czymś więcej niż przestrzenią pracy. W ponadstuletnim budynku historia spotyka się z nowoczesnością, a nowe technologie koegzystują z tradycyjnym rzemiosłem.

Nowa pracownia jubilerska ORSKA powstała w Starym Folwarku w Przeźmierowie nieopodal Poznania. Adaptacja obiektu według koncepcji architektki Mai Chrostowskiej (pracownia Mayart) szanuje historię ponad stuletniego budynku, jednocześnie skupiając się na funkcjonalności i wygodzie codziennego użytkowania. Nowoczesny, minimalistyczny styl wykończenia przełamany został oryginalnymi detalami, które podkreślają przywiązanie marki do łączenia przeszłości z przyszłością.

Pracownia ORSKA w zabytkowej lokalizacji ponad stuletniego Starego Folwarku w Przeźmierowie

Budynek jest główną siedzibą ORSKA. Prócz nowej pracowni jubilerskiej mieszczą się w nim także studio fotograficzne i kreatywne, butik online oraz przestrzeń biurowa. Renowacja budynku trwała ponad dwa lata. I choć w miejsce wiekowego Folwarku prościej i bardziej ekonomicznie byłoby postawić nowy obiekt, Orska & Chrostowska zachowały klimatyczne mury, zmieniając jedynie to, czego nie dało się odzyskać ani odrestaurować. Dzięki ich staraniom najpiękniejsze belki stropowe zostały po renowacji przekształcone w parapety i progi, a cegły odzyskane z rozebranych ścian, po oczyszczeniu, znalazły swoje miejsce w nowych ścianach działowych. Najbardziej nieregularne fragmenty pocięto na płytki, które pokryły klatkę schodową.

Pracownia ORSKA w Starym Folwarku w Przeźmierowie k. Poznania, Adaptacja obiektu według koncepcji architektki Mai Chrostowskiej (pracownia Mayart) szanuje historię ponadstuletniego budynku.

Elementy, które opowiadają historie - unikalne detale przestrzeni

Otwory okienne odzyskały swoje naturalne ostrołukowe formy, a na elewacji odkryto piękno prawdziwych kamieni polnych. Starannie przełożone lub przycięte wykorzystano jako umocnienia dla budynku oraz schodów.

Oryginalne deski ze sceny Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu zamontowane na nitach tworzą ciekawą dekorację ściany

W jasnych wnętrzach przestrzeni konferencyjnej uwagę przyciąga ciemna ściana, którą utworzyły oryginalne deski ze sceny Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu. Zamontowane na ścianie na starych nitach, emanują energią miejsca, z którego pochodzą. Nieprzypadkowo wybrano również blaty do modułowych stołów konferencyjnych, wykonane przez zespół Boomplastic w 100% z recyklatu tworzyw sztucznych.

Zero waste i zrównoważony design - filozofia renowacji

Podczas remontu pracowni naturalnym wyborem, jeśli chodzi o materiał podłogowy, była Ceramika Paradyż. W trakcie przebudowy Folwarku artystka nawiązała bowiem współpracę z marką i stworzyła kolekcję biżuterii w duchu less waste, wykorzystując odpady poprodukcyjne z linii MONUMENTAL. Renowacji przyświecała filozofia zero waste. Od oryginalnych, odnowionych krzeseł z Folwarku, przez pofabryczne stołki barowe, aż po odnowiony przedwojenny stół jubilerski, który dzięki nowej konstrukcyjnej nodze stał się centralnym stołem jadalnym - wszystko, ponownie użyte i zaadaptowane do nowej przestrzeni, wpisuje się w koncepcję zrównoważonego projektowania.

Orska & Chrostowska zachowały klimatyczne mury, zmieniając jedynie to, czego nie dało się odzyskać ani odrestaurować.

Pracownia, która inspirować będzie przez pokolenia

Nowa pracownia ORSKA to miejsce, które jest czymś więcej, niż przestrzenią pracy. To opowieść o powrocie do korzeni, szacunku dla materiału i umiejętności nadawania drugiego życia pozornie zapomnianym przedmiotom. Ponad stuletni budynek jest miejscem, w którym historia spotyka się z nowoczesnością, a nowe technologie koegzystują z tradycyjnym rzemiosłem. Dbając o każdy szczegół i zostawiając serce w każdym gwoździu, ORSKA dopisze nowy rozdział na kartach Starego Folwarku.

ORSKA to pracownia, która tworzy biżuterię z charakterem, nietuzinkową i odważną
Autor
Nowa Pracownia ORSKA. Przystań z duszą
Anna Grużewska
Dziennikarka, redaktorka, miłośniczka designu i malarstwa. Skończyła warszawską ASP i Wydział Dziennikarstwa UW. Redaktor naczelna magazynu Czas na Wnętrze. Ogląda sesje,...