W Arabii Saudyjskiej inwestycja goni inwestycję, a wieżowce rosną jak grzyby po deszczu. Po Dubaju kolej na Rijad. Projekty w tym mieście są częścią szeregu ogromnych inwestycji, które inwestorzy wraz z władzami planują lub realizują w królestwie. Wiele z nich projektują brytyjskie biura architektoniczne.
Rijad charakteryzuje się ekstremalnymi temperaturami i burzami piaskowymi, co wymaga zastosowania innowacyjnych rozwiązań. Jednak postęp technologii budowlanych zdaje się sprzyjać najbardziej futurystycznym projektom.
Rise Tower - 2 kilometry od ziemi
Rijad pozazdrościł Dubajowi i zamierza budowę jeszcze wyższego wieżowca od dotychczasowego rekordzisty 828-metrowego drapacza chmur Burj Khalifa. Rise Tower, bo o nim mowa, ma stać się nowym symbolem innowacji i postępu na Bliskim Wschodzie. Rozciągający się na ponad 306 metrach kwadratowych North Pole Project jest zapowiadany jako miasto przyszłości. Jego sercem będzie Rise Tower, zaprzeczająca grawitacji konstrukcja, która może potencjalnie przyćmić Burj Khalifa jako najwyższy budynek na świecie. Szacuje się, że Rise Tower może osiągnąć 2 km wysokości, co stanowiłoby ponad dwukrotność wysokości Burj Khalifa!
Wieżowiec, liczący 678 pięter, zostanie wyposażony w ekologiczne rozwiązania, takie jak panele słoneczne, turbiny wiatrowe i systemy recyklingu wody, co pozwoli na minimalizację śladu węglowego. W tym najwyższym na świecie budynku znajdą się hotele, luksusowe apartamenty, biura, galerie sztuki, tarasy widokowe oraz nowoczesne przestrzenie rekreacyjne. Przewiduje się, że wieżowiec zostanie oddany do użytku po 2060 roku.
Wykonawcy w regionie szacują, że budowa wieży o wysokości 2 kilometrów może kosztować około 5mld USD. Potencjalne korzyści mogą jednak przewyższyć początkową inwestycję, o czym świadczą doświadczenia Dubaju z Burj Khalifa.
Mukaab w Rijadzie - największy sześcian świata
Kolejnym projektem Rijady jest budowa 400-metrowego obiektu Mukaab. Co w tym nadzwyczajnego? - powiecie. Nie będzie to co prawda najwyższy budynek świata, ale największy kubaturowo, zajmie bowiem gigantyczny obszar 2 mln metrów kwadratowych. Pomieści 100 tys. mieszkań, 9 tys. pokoi hotelowych, 980 tys. metrów kwadratowych sklepów oraz 1,4 mln metrów kwadratowych powierzchni biurowej. Mukaab przyjmie kształt sześcianu, a w jego wnętrzu ma zostać wkomponowany drapacz chmur.
Szacuje się, że konstrukcja całego budynku pomieściłaby w swoim wnętrzu dwadzieścia drapaczy chmur wielkości Empire State Building. Jednak w mediach społecznościowych internauci zżymają się, że budynek w Rijadzie jest bardzo nieudaną i groteskową replikę Al-Kaaby - świątyni i sanktuarium w Mekce, najważniejszego świętego miejsca w świecie islamu.
Co istotne, Mukaab ma powstać w myśl koncepcji miasta 15-minutowego, która zakłada, że każdy mieszkaniec powinien mieć możliwość dojazdu do pracy rowerem lub transportem publicznym w 15 minut. Idea ta jest odpowiedzią na zmiany klimatyczne, masowe problemy z utrzymaniem work-life balance i wielkoskalowy ruch samochodowy w miastach.
Lotnisko w Rijadzie - aż 6 pasów startowych
W sierpniu 2023 roku książe i premier Mohammed bin Salmana ogłosił budowę międzynarodowego lotniska im. króla Salmana w Rijadzie, stolicy Arabii Saudyjskiej, które będzie miało sześć pasów startowych. Projekt powierzono brytyjskiej pracowni Foster Architects. Lotnisko ma być gotowe w 2030 roku.
Oprócz sześciu równoległych pasów startowych plan. Lotnisko w Rijadzie zajmie powierzchnię około 57 kilometrów kwadratowych. Obejmie 12 kilometrów kwadratowych obiektów mieszkalnych i rekreacyjnych, sklepów i obiektów obsługi lotniska. Tym samym będzie to jedno z największych lotnisk na świecie.
Projekt rozbudowy Międzynarodowego Portu Lotniczego im. króla Salmana opiera się na istniejącym Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Króla Chalida. Zakłada się, że roczna liczba pasażerów wzrośnie z obecnych 29 milionów do 120 milionów do 2030 roku, a następnie do 185 milionów do 2050 roku. Jednocześnie liczba startów i lądowań samolotów w Arabii Saudyjskiej wzrośnie z 211 000 rocznie do ponad miliona.
Arabia Saudyjska zadba o to, żeby zdywersyfikować gospodarkę. Lotnisko będzie zgodne z krajową strategią transportową oraz inicjatywą Global Supply Chain Resilience Initiative. Oczekuje się, że nowe lotnisko przyniesie 27 miliardów riali saudyjskich rocznie do PKB niezwiązanego z ropą naftową.
Metro w Rijadzie - 85 przystanków
Ponad 18 milionów pasażerów skorzystało z metra w Rijadzie w ciągu pierwszych jedenastu tygodni od wielkiego otwarcia. Metro w stolicy Arabii Saudyjskiej ma łącznie ponad 176 kilometrów na 6 liniach i 85 stacjach. To najdłuższy na świecie system tranzytowy.
Na pokładzie pociągu metra w Rijadzie nie ma kierowcy. Dzięki temu można przejść wzdłuż składu, aby podziwiać panoramę miasta z jego końca lub początku. Pociągi łączą kluczowe dzielnice, centra biznesowe i zabytki kultury w stolicy Arabii Saudyjskiej. Metro o przepustowości 3,6 miliona pasażerów dziennie ma zmniejszyć ruch samochodowy.
W budowie metra w Rijadzie miała swój udział pracownia Zaha Hadid Architects, która zaprojektowała główną stację King Abdullah Financial District (KAFD) o fasadzie nawiązującej do wzorów tworzonych przez pustynne wiatry.
Stacja ta służy jako kluczowy węzeł przesiadkowy, łącząc się z międzynarodowym lotniskiem King Khalid i zapewniając dostęp do podniebnego mostu dla lokalnej kolei jednoszynowej KAFD. Sześć peronów kolejowych na czterech poziomach stacji łączy się z autobusami i parkingiem park-and-ride. Zapewnia optymalny komfort przy minimalnym zapotrzebowaniu na energię.