Najbardziej tradycyjnie techniki rzemieślnicze spotkały się w tym projekcie z najbardziej zaawansowaną technologią oświetlenia. Oto Xilo!
Kolekcja polskich lamp w duchu zero waste
Kolekcja lamp Xilo polskiej marki Labra powstawała przez wiele miesięcy. Autorem projektu jest Maciej Karpiak - designer i konstruktor, który eksploruje walory materiałów zwłaszcza w duchu ekologii oraz zero waste. Szczególnie przywiązuje wagę do jakości komponentów, a także precyzji wykonania detali. Wszystko zaś w parze z przemyślanym designem i funkcjonalnością.
Dodatkowo w rodzinie opraw Xilo równie ważny jest aspekt lokalności (wszystkie elementy wykonane w Polsce) i ekologii. - Materiały użyte do wyprodukowania lamp w 99% będą nadawały się do recyclingu i upcyklingu. Pozostały procent to nieprzetwarzalne nowoczesne diody LED, które jednak w warunkach domowych mogą świecić nawet 50 lat oraz mają niski pobór energii - mówi Maciej Karpiak.
Lampy dostarczane są w specjalnie zaprojektowanych papierowych tubach, które mogą być w pełni recyklingowane albo służyć jako element wyposażenia wnętrza. Pozwala to zmniejszyć zużycie tworzyw sztucznych, takich jak styropian, które obciążają środowisko.
Oprawy Xilo bazują na klasycznej produkcji szkła dmuchanego barwionego w masie. Praca ta wymaga zarówno siły, jak i ogromnego kunsztu ze względu na dużą wagę szkła oraz konieczność zachowania jednolitej grubości klosza. Unikatowe cechy rzemiosła w lampach Xilo można dostrzec we fladrach, czyli drobnych pęcherzykach powietrza, które powstają podczas ręcznego dmuchania.
Zastosowane w lampach Xilo źródła światła to nowoczesne, zaawansowane technologicznie diody powerLED, które pod względem funkcjonalności oraz długowieczności znacznie przewyższają żarówki stosowane w lampach dekoracyjnych. I tak w jednym projekcie spotkały się tradycja, ekologia i futurologia.
O plebiscycie must have
must have to plebiscyt organizowany od 2011 roku przez Łódź Design Festival, wyróżniający najlepsze polskie wdrożenia pochodzące od polskich projektantów i producentów. To nieodpłatnie nadawany znak jakości, którym polskie firmy mogą posługiwać się w kraju i za granicą. Powstał, by upowszechnić dobry polski design i dzięki temu promować rodzimy biznes oraz projektantów. must have to unikalna rekomendacja konsumencka, oraz najbardziej medialne wydarzenie w polskim designie.