W świecie polskiego designu nie brakuje cenionych postaci zdobywających uznanie nie tylko w kraju, lecz także za granicą. Wybraliśmy dziesiątkę projektantów, których można uznać za doskonałych ambasadorów rodzimego wzornictwa - często o mocno artystycznych konotacjach.
Mają swoje studia projektowe albo w Polsce, albo poza jej granicami. Niektórzy na dobre wyemigrowali, inni tworzą głównie na miejscu. A część postanowiła wrócić do kraju po zdobyciu cennego doświadczenia w środowisku międzynarodowym.
Oskar Zięta
Architekt, projektant procesów, designer z tytułem doktora na Swiss Eidgenössische Technische Hochschule w Zurychu (CAAD - Computer Aided Architectural Design). Znany głównie z opracowania autorskiej technologii FIDU (Freie Innendruck Umformung), czyli najogólniej mówiąc - formowania stali pod wpływem ciśnienia. W ten sposób powstają charakterystyczne, „nadmuchiwane” obiekty o ciekawych formach, niezwykłej lekkości, a przy tym - dużej wytrzymałości.
Przykłady? Kultowy już stołek „Plopp” czy nagrodzone Red Dotem w 2021 roku najlżejsze krzesło na świecie - „Ultraleggera 1660”. Oskar Zięta słynie też z projektowania rzeźb w przestrzeni publicznej - ostatnio futurystycznej instalacji „Urban Crystals” podczas targów Art Dubai. Mieszka i pracuje we Wrocławiu, kierując swoim Zieta Studio.
Przemysław „Mac” Stopa
Niezwykle utytułowany twórca, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, znany jako założyciel i główny projektant studia Massive Design, które specjalizuje się w projektowaniu wnętrz biurowych i komercyjnych oraz form przemysłowych. Jego znakiem rozpoznawczym są kształty nowoczesne, dynamiczne, niekiedy futurystyczne i przede wszystkim niekonwencjonalne. Uwielbia wielowymiarowość, którą jednak ciekawie łączy z matematyczną precyzją.
Jeśli chodzi o przedmioty użytkowe, projektuje chociażby meble, wykładziny, panele ścienne, lampy oraz ceramikę. Ma na swoim koncie aż 9 nagród Red Dot - m.in. za projekt lobby biurowca Warsaw Spire, paneli ściennych Arstyl (dla belgijskiej marki NMC), fotela Riverside (Tonon & C.) czy szklanych ścianek z kolekcji Hybrid (Casali). Ponadto poświęca się komponowaniu muzyki i uwielbia gitarę elektryczną.
Tomek Rygalik
Projektant, wykładowca, kurator, doktor sztuki i bez wątpienia czołowa postać polskiego świata designu, znana również za granicą. Absolwent architektury na Politechnice Łódzkiej, wydziału wzornictwa przemysłowego na Pratt Institute w Nowym Jorku oraz Royal College of Art w Londynie, gdzie w 2005 roku został pracownikiem naukowym w zespole badawczo-rozwojowym. W 2006 roku założył Studio Rygalik, a w 2009 roku na stałe przeniósł się do Warszawy. Obecnie prowadzi też Pracownię Projektowania Holistycznego na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie.
Tomek Rygalik ma na swoim koncie współpracę z takimi markami, jak Moroso, Ghidini, Cappellini, Noti, Comforty, Paged, Profim, Siemens czy IKEA. Oprócz tego zrealizował wiele projektów dla instytucji kultury, m.in. Instytutu Adama Mickiewicza, Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Muzeum POLIN, Zachęty, Muzeum Fryderyka Chopina. Był również architektem polskiej prezydencji w Radzie UE (2011 rok). W 2015 założył markę TRE Product, z kolei od 2016 roku współtworzy interdyscyplinarną platformę Design Nature wraz z kreatywnym kampusem w Sobolach. Ma na swoim koncie wiele istotnych nagród w świecie designu, w tym to najważniejsze - Red Dot za fotel Tulli dla marki Noti (2016 rok).
Maja Ganszyniec
Pochodzi ze Śląska, ukończyła architekturę wnętrz na krakowskiej ASP, design na Politechnice w Mediolanie oraz Design Product w Royal College of Art w Londynie. Od 2013 roku prowadzi Studio Ganszyniec. Zajmuje się nie tylko projektowaniem przedmiotów użytkowych, lecz także opracowywaniem strategii designu oraz komunikowaniem marek. W tym ostatnim obszarze zdobyła dwie nagrody Red Dot za koncepcję wizualną marek Pan Pomidor & Co (2014) oraz browarów Łomża (2011).
W swojej pracy skupia się na świadomym projektowaniu - proekologicznym i z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Kooperuje zarówno z dużymi markami (takimi jak IKEA - np. linia ANVÄNDBAR z 2016 roku z produktami wykonanymi wyłącznie z naturalnych materiałów), jak i mniejszymi - lokalnymi czy rzemieślniczymi. W 2020 roku została dyrektor kreatywną marki Profim. Oprócz tego założyła własną markę meblarską - Nurt. W 2022 roku jej studio znalazło się na liście „Emerging Design Studio of the Year” do nagród magazynu „Dezeen”.
Maria Jeglińska-Adamczewska
Urodzona we francuskim Fontainebleau, ukończyła wzornictwo przemysłowe na École cantonale d’art de Lausanne (Lozanna), gdzie otrzymała stypendium fundacji IKEA. Dzięki niemu mogła pracować w takich biurach projektowych, jak Galerie kreo (Paryż), Konstantin Grcic (Monachium) i Alexander Taylor (Londyn). W 2012 roku założyła własne Office for Design & Research.
Zajmuje się nie tylko wzornictwem przemysłowym, lecz także projektami wystawienniczymi oraz badawczymi z zakresu designu. Współpracowała z takimi markami, jak np. Ligne Roset, Vitra, Actus, Kvadrat, 1882 Ltd. czy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jej krzesło „Little Black” trafiło zaś do stałej kolekcji Vitra Design Museum w niemieckim Weil am Rhein.
Marcin Rusak
Urodzony w Warszawie, był wolnym słuchaczem stołecznej ASP, następnie studiował na Design Academy w Eindhoven, dyplom zaś zdobył w londyńskim Royal College of Art. Swoje studio projektowe prowadził w brytyjskiej stolicy, jednak po brexicie przeniósł się do rodzinnej Warszawy. Jego prace sytuują się gdzieś pomiędzy designem a sztuką.
Szczególnie interesuje się formami botanicznymi - sławę przyniosła mu zresztą kolekcja mebli i lamp „Flora” z kwiatami zatopionymi w żywicy, z doskonale widocznymi detalami (płatkami, łodygami, liśćmi). Pasję tę przejął niejako od rodziny, która od kilku pokoleń zajmowała się zawodowo uprawą kwiatów. Oprócz tego lubi pracować z takimi materiałami jak metal i jedwab. Jego prace pojawiały się na wystawach na całym świecie - od Stanów Zjednoczonych przez Bliski Wschód po Japonię.
Aleksandra Gaca
Pochodząca z Łodzi polska projektantka na stałe mieszka w Holandii - i to w słynnym Delft, czyli mieście Vermeera oraz kultowego, niebieskiego fajansu. Ukończyła Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Hadze i zawodowo poświęciła się tkaninom. Mocno eksperymentuje z tym materiałem, a jej prace wyróżniają się trójwymiarowością, intrygującymi splotami oraz fakturami.
Nieobce są też dla niej nowinki technologiczne, dzięki którym opracowała cenione tkaniny akustyczne Architextiles. Dzięki temu z jej warsztatu wychodzą projekty o różnorodnym zastosowaniu czy to w meblarstwie, czy w wykończeniu wnętrz.
Ada Sokół
Artystka i projektantka 3D, urodzona w Polsce, ale na stałe mieszkająca i tworząca w Paryżu. Uznanie zdobyła swoimi fotorealistycznymi pracami, które z jednej strony goszczą w galeriach sztuki od Nowego Jorku po Pekin, a z drugiej pojawiają się w kampaniach reklamowych takich marek, jak chociażby Apple, Louis Vuitton, Valentino, Nike, Rimowa czy Gentle Monster. Ada Sokół projektuje dla nich grafiki, animacje oraz instalacje multimedialne. Motywy przewodnie? Świat natury, ale wzbogacony o elementy magiczne i oniryczne.
Aleksandra Żeromska
Z urodzenia warszawianka, jednak swoją pracownię prowadzi w hiszpańskiej Walencji. Tak jak wspomniana wcześniej Maria Jeglińska-Adamczewska ukończyła École cantonale d’art de Lausanne, zdobywając tytuł magistra z projektowania dla luksusu i rzemiosła. Już w czasie studiów współpracowała z markami Aesop, Hermès oraz Marsotto Lab.
Ważnym doświadczeniem była dla niej praca w zespole projektowym hiszpańskiego producenta porcelany Lladró, co zaowocowało chociażby bajeczną kolekcją „Kawki”. Jej prace łączą w sobie sztukę z designem. Poza porcelaną projektowała m.in. meble, oświetlenie, akcesoria domowe i tkaniny.
Jan Garncarek
Absolwent warszawskiej ASP, studiował też na Politechnice w Mediolanie (pracownie Michele de Lucchiego i Andrei Branziego). Swoje studio projektowe prowadzi w Warszawie od 2017 roku. Jego specjalnością jest praca z takimi materiałami, jak mosiądz, marmur oraz szkło.
Kreuje projekty w małych seriach, wszystkie wykonywane ręcznie i opatrzone stosownymi certyfikatami - przede wszystkim lampy (np. ceniona kolekcja „Metropolis”) i meble. Reprezentowany jest przez renomowane europejskie oraz amerykańskie galerie.