Walter Gropius znany jest z ikonicznych budynków. Ale raz zrobił w swojej karierze wyjątek. Dla marki Rosenthal zaprojektował dzbanek, który na stałe wszedł do historii designu.
Kim był i co projektował Walter Gropius?
Walter Gropius, założyciel i pierwszy dyrektor szkoły Bauhaus, był nieszablonowy, nieprzystający do epoki, w której przyszło mu żyć. W wielu miejscach uznawano go za nie na miejscu. W Niemczech jego wizje uważane były za sprzeczne z duchem niemieckim. W Anglii, do której wyemigrował w 1934 roku, okazał się za mało mieszczański. Ameryka przypięła mu łatkę faszysty, a Japonia imperialisty. Gropius marzył, żeby zerwać ze sztuką dla bogatej elity, uczynić architekturę i wzornictwo bardziej demokratycznymi, bardziej dostępnymi dla zwykłych zjadaczy chleba. Żeby design był dla wszystkich.
Buntował się przeciwko brzydocie przemysłowych miast. Kierował się w życiu jedną zasadą: architekt powinien być projektantem życia społecznego. Dlatego przy obmyślaniu koncepcji osiedli rządził się sześcioma kryteriami: światło słoneczne, świeże powietrze, spokój, wygoda, zieleń i przyjemna atmosfera. Poza wszelką krytyką była też zasada, która brzmiała: praktyczność ponad wszystko.
Zaprojektował dla marki budynki fabryczne i...zestaw herbaciany!
Gropius blisko współpracował z Rosenthalem. Na początku lat 60. XX wieku zaprojektował dla marki budynki fabryczne, ale współpraca na tym się nie zakończyła. Zdecydował się zaprojektować przedmiot użytkowy - zestaw herbaciany TAC - jedną z ikon nie tylko Rosenthala, ale designu w ogóle.
Projektując serwis, Gropius działał analogicznie do pracy w obszarze architektury. Połączył formy geometryczne, uniknął ornamentów, a estetykę podyktowała funkcja. Nazwa zestawu jest skrótem od The Architects’ Collaborative, studia projektowego założonego przez architekta w Cambridge (Massachusetts) w 1946 roku.
Na przestrzeni kolejnych dekad TAC doczekał się wielu reinterpretacji. W salonach Rosenthal jest już dostępna najnowsza odsłona tej kolekcji odmieniona za sprawą barwnych glazur w odcieniach szarości i błękitu. Ten sam zestaw, ale z inną dekoracją (Gropius Palazzo - propozycja Rosenthal Studio-Line), zaprojektowała Polka Ewelina Wiśniowska, łącząc geometryczne, zwielokrotnione złote moduły, które ozdobiły elementy serwisu.
Ciekawostką dla miłośników designu jest też linia szkła TAC obejmująca kieliszki i szklanki o różnym przeznaczeniu, dzięki którym można stworzyć całościową aranżację stołu w stylu wyznaczonym przez jednego z najbardziej cenionych projektantów XX wieku! Elementy kolekcji TAC są teraz dostępne w atrakcyjnej ofercie „Letnia Promocja”. Szczegóły na www.rosenthal.pl