Razem żyli, razem pracowali i razem, tego samego dnia, w odstępie 10 lat, zmarli. Ray i Charlesa Eames byli świetnie uzupełniającym się małżeństwem. Jaka rola w ich związku przypadła Ray?

Właściwie 21 sierpnia powinien być rocznicą ich obojga. Zawsze pracowali razem, zawsze firmowali razem swoje projekty, zawsze razem występowali na zdjęciach. Charles Eames był od koncepcji i technologii mebli, ale to Ray Eames nadawała im kształt, plastyczność. Nigdy się nie rozstawali, tworzyli zgodne małżeństwo jakich mało, byli przyjaciółmi. Przypadek, los czy przeznaczenie sprawiły, że zmarli tego samego dnia, równo w odstępie 10 lat: Charles Eames w 1978 roku, Ray Eames w 1988 roku.

Ray Eames - w cieniu męża?

Ray Eames nie była zatwardziałą feministką. W 1977 roku powiedziała w wywiadzie, że "To nie to samo, kiedy ja mówię. Charles potrafi przedstawić rzeczy tak, aby ludzie zwrócili na nie uwagę". Odbierając pośmiertną nagrodę dla męża jako najbardziej wpływowego projektanta na świecie, nie upomniała się o swój wkład w projekty. 

Ray Eames nie była feministką, nie uzurpowała sobie prawa do projektów. To Charles musiał nieustannie zaznaczać, że projektują razem, fot. Vitra

To Charles musiał ją promować. Zawsze mówił "my" i "nasze", powtarzał, że "Cokolwiek mogę zrobić, Ray może zrobić lepiej". W 1973 roku w "The New York Times" w artykule zatytułowanym "Casual Giant of Design" Charles Eames opisał współpracę z żoną jako "równy i całkowity sojusz". Ale tekst w spisie treści gazety mówił o Ray jako o Charlesa "asystentce".

Charles i Ray Eames na plastikowych krzesłach DSW. Krzesło jest ikoną amerykańskiego modernizmu. Składa się z lekkiej skorupy z tworzywa sztucznego oraz metalowej podstawy, fot. Vitra

Kim była Ray Eames?

Ray-Bernice Alexandra Kaiser Eames urodziła się 15 grudnia 1912 roku w kalifornijskim Sacramento. Jej ojciec prowadził teatr wodewilowy. Wychowała się w domu za miastem i już w dzieciństwie dał o sobie znać jej talent artystyczny. Imię "Ray" był jej pseudonimem z dziecięcych lat, który powodował same nieporozumienia. Notabene, w 2006 roku prasa przypisała jeden z filmów nakręconych przez Eamesów "braciom Eames".

Ray Eames na krześle Playwood. Studiowała na wydziale tkactwa. Mocnymi stronami Ray były projekty graficzne i projektowanie tkanin (najbardziej znany wzór to “Crosspatch” i “Sea Things”). W 1947 roku wzięła udział w konkursie na drukowane tkaniny sponsorowanym przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Wydział Wzornictwa Przemysłowego muzeum zorganizował konkurs z jurorami, w tym architektem Marcelem Breuerem, redaktorem naczelnym ART NEWS i dyrektorami wielu działów MoMA, fot. October Communication

Miała niestandardowy styl, nie nosiła szpilek i obcisłych kostiumów. Można by ją porównać do Dorotki z "Czarnoksiężnika z Krainy Oz". Zakładała bluzki z kołnierzykiem, sukienki z kwadratowym dekoltem i szerokie spódnice z wąskim paskiem w talii. 

Portret Ray Kaiser w młodości. Jej płomienny romans z Charlesem Eames doprowadził do rozwodu z jego żoną. Odtąd Ray i Charles Eames stali się nierozłączni, zarówno prywatnie, jak i zawodowo, fot. October Communication

Ray Eames - zbuntowana artystka

Po uzyskaniu dyplomu w szkole w Millbrook pojechała do Nowego Jorku, żeby studiować malarstwo pod okiem znanego malarza niemieckiego pochodzenia Hansa Hofmanna - ważnej postaci abstrakcjonizmu ekspresyjnego. 

Portret Ray Eames podczas pracy nad projektem sklejki różnych materiałów - kobieta, która współtworzyła projekty krzeseł, fot. lumens.com

Szybko stała się cenioną artystką abstrakcyjną. Przyjaźniła się z Lee Krasner, żoną Jacksona Pollocka. Miała świetne wyczucie koloru i kompozycji, dobrze oddawała szczegóły. W latach 30.-40. ubiegłego wieku nowe prądy w sztuce były wciąż nieakceptowane. To dlatego w tym okresie walczyła z galeriami, które konsekwentnie odrzucały prace jej i innych artystów z tego kręgu. W 1936 roku została współzałożycielką grupy Amerykańskich Artystów Abstrakcjonistów, która starała się spopularyzować dzieła nowoczesnego malarstwa. 

Wczesne dzieło abstrakcyjne autorstwa Ray Kaiser. Projektantka przyjaźniła się z Lee Krasner, żoną Jacksona Pollocka.
Ray Kaiser od pierwszego dnia pobytu w Nowym Jorku entuzjastycznie zanurzyła się w jego historię i sztukę. Była niezmordowana. Jednego dnia oglądała Picassa, drugiego sztuki na Broadwayu.

Jej talent pomagał w pracy projektowej. Kiedy został ogłoszony konkurs na wystawę w MoMA, Charles Eames i Eero Saarinen opracowali rewolucyjną produkcję mebli wykonanych z modelowanych na gorąco kawałków sklejki. Brakowało im tylko doświadczenia "malarskiego", myślenia przestrzennego.

To wszystko oferowała Ray: zdolności techniczne i umiejętność tworzenia form organicznych. W trójkę stworzyli przełomowe krzesło Organic Chair, które wygrało konkurs. Niestety, nie przewidzieli, że ówczesna technologia nie pozwalała jeszcze na masową produkcję mebli z giętej sklejki.

Krzesło Organic, prototyp stworzony na wystawę MoMA w 1940 roku. Masowa produkcja mebli ze sklejki była w tamtym czasie jeszcze niemożliwa, fot. Vitra
Krzesło Organic. Dopiero po latach prototyp zobaczył światło dzienne, fot. Vitra

Ray i Charles - małżeństwo doskonałe

Na początku lat 40. Ray przeniosła się z Nowego Jorku do Michigan, gdzie zaczęła naukę w Cranbrook Academy of Art na wydziale tkactwa. Tam poznała Charlesa Eamesa, który od 1939 roku był dziekanem działu wzornictwa przemysłowego. Zakochali się. Niedługo potem rozwiódł się z żoną Catherine Woermann, z która miał dziecko Lucię, wzięli z Ray ślub i przeprowadzili do Kalifornii. Tu założyli swoje studio w Venice Beach i zbudowali dom - Eames House. Prawdopodobnie nie zaistnieli by osobno. Tylko razem mogli osiągnąć sukces.

On - przystojny, przyciągający wzrok, ona - jak Dorotka z "Czarnoksiężnika z Krainy Oz". Ray siedzi na Plastic Chair DAW, fot. Vitra

Ray - to ona stworzyła Eames House

Dom Eamesów jest również znany pod nazwą Case Study House 8 -  pokazowy dom, który odwiedzali studenci, by poznać zasady, którymi kierowali się Eamesowie. By uszczknąć jakąś cząstkę z ich talentu.

Plan Eames House, dużą część zajmowała łąka, fot. Stephen Canon

Dom również był dziełem Ray. Na frontowej elewacji stworzyła odważne, kolorowe panele inspirowane Mondrianem. W środku zaś odrzuciła modernistyczną estetykę maszyn i standaryzowanych jednostek (które promował Le Corbusier) na rzecz indywidualnej aranżacji. 

Eames House, Ray wykonała kolorowe panele, inspirując się malarstwem Mondriana, fot. Eames Office
Eames House z zewnątrz. Zabytek nowoczesnej architektury z połowy XX wieku, zlokalizowany przy 203 North Chautauqua Boulevard w dzielnicy Pacific Palisades w Los Angeles. Został zbudowany w 1949 roku przez małżeństwo Ray i Charlesa Eames, pionierów designu, aby służyć jako ich dom i studio. Dziś jest w nim muzeum poświęcone projektantom, fot. Stephen Canon

Nadała więc przestrzeni osobistego charakteru. Wprowadziła do domu różne przedmioty z odmiennych stylów (bo Eamesowie zbierali pamiątki z licznych podróży) i tłumaczyła, że ludzie nie powinni wynajmować dekoratorów, tylko sami zająć się, tak jak umieją, wystrojem domu, aby nadać mu indywidualny klimat.  

Eames House wewnątrz. Regał był pełen książek i figurek-pamiątek z podróży, fot. Eames Office
Ray i Charles Eames w domu. Wnętrze było wysokie i w dużej części przeszklone, fot. Eames Office
Lounge Chair w domu Eames House miał w komplecie podnóżek, fot. Vitra

Charles i Ray, Ray i Charles - równoważni kochankowie

Eamesowie byli innowatorami w swojej dziedzinie. Oprócz kultowych krzeseł, takich jak Wire Chair, Playwood, i najsłynniejsze Eames Lounge Chair, małżeństwo pasjonowało się fotografią i kinematografią. Tworzyli jako pierwsi prezentacje multimedialne.

Ray i Charles Eames przygwożdżeni. Ray zawsze nosiła szerokie spódnice i buty na niskiej podeszwie, fot. Vitra
Wire Chair pochodzi z 1951 roku. To wariacja na temat organicznego kształtu. Dzisiaj krzesło jest dostępne z tapicerką lub bez, z jedną poduszką lub z poduszką na oparciu i siedzisku, fot. Vitra
Krzesła Playwood. Ray i Charlesa Eames zaczęli eksperymentować ze sklejką, poszukując nowego materiału dającego się formować. Po raz pierwszy Plywood Chair zostało pokazane w 1946 roku. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku i jest teraz uznawane za klasyka w historii mebli nowoczesnych. Idealnie wygięte siedziska i oparcia są mocowane do podstawy przy pomocy gumowych połączeń. Plywood Chair jest produkowane w różnych wysokościach siedzisk, jak również z podstawą drewniana lub chromowaną, fot. Vitra
Krzesło DAW zaprojektowane w 1950 roku. Po raz pierwszy zaprezentowane było podczas konkursu "Low Cost Design" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. Oryginalny kształt był zmieniany poprzez modyfikowanie podstawy krzesła, fot. lekkerhome.com
Eames Lounge Chair jest najbardziej rozpoznawalnym krzesłem małżeństwa Eames, fot. Vitra

W Eames House powstało muzeum, w którym zgromadzono wiele eksponatów związanych z projektami Charlesa i Ray. Córka Charlesa, Lucia, z pierwszego małżeństwa, powołała Fundację Eames, żeby zachować pamięć o małżeństwie, których mottem było "ofiarować jak najwięcej najlepszych rzeczy, jak największej liczbie ludzi, za jak najmniejsze pieniądze". Eames Office nadal pracuje.

 

Autor
Ray Eames - zbuntowana artystka i projektantka. To ona stworzyła dom Eamesów
Monika Utnik
Dziennikarka, wieloletnia redaktorka pism wnętrzarskich, absolwentka polonistyki i italianistyki Uniwersytetu Warszawskiego, autorka książek dla dzieci. Zadebiutowała...