W 2024 roku mija 10 lat od debiutu Malwiny Konopackiej. Wazon OKO dał jej przepustkę do wielkiego świata. Praca stała się jedną z ikon współczesnego polskiego designu. Ceramiczne projekty Malwiny Konopackiej znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych oraz w kolekcji designu Muzeum Narodowego w Krakowie. Są też regularnie prezentowane na wystawach w Polsce i za granicą - w Europie, Japonii czy Stanach Zjednoczonych.
Kolorowe, zabawne, zaskakujące. Ale też proste i funkcjonalne. Wazony i kubki Malwiny Konopackiej mają wszystko to, czym powinny być przedmioty użytkowe. W 2014 roku stworzyła swój pierwszy wazon. Nazwała go OKO, bo w obłej formie znajdują się owalne zagłębienia. - Początkowo miały to być tylko oczy - obwódki kobaltowe wokół zagłębień i czarne źrenice - opowiada artystka. - Gdy odebrałam jedyny egzemplarz, na dzień przed wysyłką na wystawę, okazało się, że tlenek kobaltu użyty do malowania pozostawił w zagłębieniach delikatne kropeczki, powstałe prawdopodobnie przy czyszczeniu i odmuchiwaniu wazonu, a na samej bryle było kilka plam. Domalowałam na tym egzemplarzu czarne mazy. I tak naprawdę dzięki przypadkowi wzór stał się dużo ciekawszy - wspomina. Odtąd Malwina Konopacka tworzy różne wersje wazonu OKO i stale powiększa swoje kolekcje o kubki, patery i świeczniki.
Kim jest Malwina Konopacka?
Malwina Konopacka, projektantka i ilustratorka, urodziła się w Warszawie w 1982 roku. Studiowała Wzornictwo Przemysłowe w warszawskiej ASP i ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Współpracowała z wydawnictwem Lampa i Iskra Boża, magazynami Elle i Bluszcz. Jej ilustracje pojawiały się na łamach takich tytułów, jak Machina, Podróże, Gaga, Architektura, Przekrój.
Malwina Konopacka już od dzieciństwa była szczególnie uwrażliwiona na piękno ukryte w grafikach, malarstwie czy wszechobecnej w jej domu rodzinnym literaturze na temat sztuk plastycznych. Kochała rysować. Z pasji do ilustracji zrodziły się pierwsze wazony OKO - artystka chciała sprawdzić, jak odnajdzie się rysunek w trójwymiarowym świecie przedmiotów codziennego użytku.
Prace Malwiny Konopackiej - niezależnie od materiału, w jakim są wykonane (szkło, papier, ceramika), łączy wyrazista i rozpoznawalna kreska. Rysunki są proste i syntetyczne. Powstają tradycyjnymi metodami: wpierw na papierze, następnie są szkicowane piórkiem i tuszem, potem dzięki cyfrowym technologiom zostają obrabiane i aplikowane na trójwymiarowe obiekty.
Malwina Konopacka: słynne wazon OKO i jej kolekcje
Wazon OKO stał się punktem wyjścia do następnych projektów. Jego większa wersja, Teresa, ma również owalne zagłębienia-oka, ale w formie wypustków - kolorowych ceramicznych kółek doczepionych do wazonu, które zwane są przez projektantkę preclami.
Wazon - malowane kaktusy
Ten sam model wazonu pojawił się jako baza w kolejnych edycjach. Pierwsza seria Kobalt nawiązywała do tradycyjnej porcelany miśnieńskiej czy Royal Copenhagen, które wykorzystywały ten kolor do tworzenia słynnych wzorów - wzoru cebulowego i muszelkowego. A kolekcji Jungle Malwina zaprezentowała ręcznie malowaną ceramikę w motywy roślinne, takie jak kaktusy, liany czy liście palm.
Wazon OKO - od samochodu do ceramiki
W kolejnych kolekcjach Malwiny Konopackiej znalazły się wazony OKO, które miały coraz śmielsze zdobienia i zestawienia kolorów. Seria AutoOKO powstała we współpracy z marką DS - francuskim producentem samochodów klasy premium. Malwina Konopacka przygotowała kolekcję wazonów inspirowanych latami 60. w Paryżu i w Polsce. Geometryczne wzory przeplatają się z tymi autorskimi. Sześć wazonów z serii pomalowanych zostało lakierami samochodowymi, co nadało im połysku i metalicznego wykończenia.
Nawiązania do Le Corbusiera
Seria La Cité została stworzona specjalnie na wystawę w Jednostce Marsylskiej Le Corbusiera. Jednostka mieszkaniowa (Unité d’Habitation) to modernistyczny budynek (dzisiaj nazwalibyśmy go blokiem, mrówkowcem) zaprojektowany przez Le Corbusiera. Pierwszy taki obiekt w Europie, zbudowany w latach 1947-1952 w Marsylii, zainspirował Malwinę Konopacką do opracowania kolekcji, która nawiązywała do lat 50. i 60. XX wieku.
Cyrkowe akrobacje na wazonach
Z kolej wazony z serii Cyrk Malwina Konopacka ozdobiła kolorem - wesołymi różami, błękitami, czerwieniami. W skład Cyrku weszły również zabawne kubki czy patera Aniela, która została udekorowana czerwoną kulką kojarzącą z nosem klauna.
Kalka na wazonach
Kolekcja wazonów OKO - Cut outs (2019) zainspirowana została twórczością Henriego Matisse’a, artysty znanego z wyrazistych zestawień kolorystycznych i malarskich uproszczeń, który w ostatnich latach swojej działalności eksperymentował z kolażem. Do zdobienia wazonów Konopacka wykorzystała technikę kalkomanii polegającą na przenoszeniu wzorów z kolorowych arkuszy na ceramikę. Tak powstała seria 25 kolorowych wazonów zdobionych minimalistycznymi wycinankami.
Mickey i spółka
Edycja Pop jest pastelowa, słodka, zabawna. Irena przebiera się za myszkę Mickey, tu i ówdzie rosną muchomory, czasem wszyscy pokazują się nago (wzory Nude), są kwiaty i lustrzana kula dyskotekowa, a zewsząd zerka Smiley - emotikon wymyślony w 1963 roku przez Harveya Balla (miał na celu podniesienie morale wśród pracowników pewnej firmy ubezpieczeniowej). Pierwszy raz w historii marki pojawia się niebieski w odcieniu denim - przypomina tak modny w latach 70. dżins.
Lustrzany wazon Malwiny Konopackiej
Najbardziej szlachetnym i eleganckim wazonem Malwiny Konopackiej, który znajduje się w edycji kolekcjonerskiej, jest praca Po Drugiej Stronie Lustra. Wazon pokryty jest lustrzaną powierzchnią. Jego wnętrze pozostaje w naturalnym odcieniu ceramiki. W tym zestawieniu chłodny odcień metalu pięknie uzupełnia ciepły odcień szkliwa. Powłoka lustrzana uzyskana została w zaawansowanej technologicznie metodzie metalizacji, łącząc tradycyjne rzemiosło z nowymi rozwiązaniami.
Nieprzerwanie na bazie pierwszego wazonu powstają także instalacje i rzeźby. Modułowe totemy Mama/2019, Tuląca Mama/2020, Totem Formy/2020 czy instalacja Fontanna/2019 to obiekty na granicy sztuk wizualnych i designu.
Malwina wespół z Dawidem
W 2023 roku Konopacka stworzyła osobną kolekcję razem z Dawidem Podsiadło zatytułowaną POST PRODUKCJA. Seria składa się z filiżanek, talerzy i kubków barowych. Serie Lux i Premium zostały ozdobione fragmentami tekstów piosenek Dawida w intensywnych kolorach kobaltu i pudrowego różu. Premiera limitowanej ceramiki odbyła się na Targach Rzeczy Ładnych w 2023 roku.
Artyści współpracowali ze sobą już wcześniej, tworząc talerze, które znalazły się na okładce singla „Post” i na plakatach promujących trasę „PostProdukcja Tour". Ceramika wzięła udział w licytacji wspierającej Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Zestaw stworzony z ponad 50 elementów został sprzedany za 71 700 zł.
Inspiracje Malwiny Konopackiej
Każda z kolekcji jest odmienna, ale nie zrywa ze swoją klasyczną formą. Ta cały czas przewija się przez kolejne prace, stanowi niezbywalny trzon projektów. Wśród inspiracji artystka wymienia twórczość Kazimierza Malewicza. Ale w jej pracach odnajdziemy również nawiązania do estetyki takich artystów, jak Pablo Picasso, Fernand Léger, Henri Matisse, Władysław Strzemiński, Henryk Stażewski czy Henri Rousseau.
Ten ostatni był częstym gościem w ogrodach botanicznych, zoo i muzeum historii naturalnej, które składały się na Jardin des Plantes w Paryżu. Flora i fauna tam eksponowane pojawiały się w wielu bujnych i egzotycznych obrazach przedstawiających dżunglę. Płótna Rousseau zainspirowały Malwinę do stworzenia malarskiej dekoracji wazonu OKO - modelu Jungle. Model ten powstał w 2015 roku, na długo zanim motyw monstery i innych roślin pojawił się w dekoracjach wnętrzarskich.
Porcelana Konopackiej dostaje imiona
Swoim pracom Malwina Konopacka nadaje imiona. Nawiązuje w ten sposób do tradycji polskiego wzornictwa przemysłowego lat 50. i 60. XX w. - porcelany Ćmielowa i Chodzieży. W fabrykach tych cenionych marek powstawały wtedy takie serie, jak: serwisy do kawy i herbaty Dorota, Ina (oba projektu Lubomira Tomaszewskiego), Iza (projektu Józefa Września), Ewa (projektu Lucyny i Kazimierza Kowalskich), Anna (projektu Wincentego Potackiego) czy Prometeusz (projektu Danuty Duszniak).
W twórczości Malwiny Konopackiej, nazwy, które nadaje swoim przedmiotom z porcelany, mają szczególne znaczenie. IRENA to imię babci autorki, ANIELA i TERESA to córki projektantki (które nieustannie pobudzają jej wyobraźnię), a NANA to zdrobnienie, którym obdarzyła jedna z córek Malwiny swoją siostrę.
Prawie wszystkie porcelanowe obiekty autorka połączyła w głośnym totemie ceramicznym zatytułowanym MAMA, który prezentowany był w 2020 roku na wystawie "Co dwie sztuki, to nie jedna" w warszawskiej Narodowej Galerii Sztuki "Zachęta". MAMa to połączenie wazonu OKO z wazonem Teresa i paterą Aniela.
Jego współautorkami w zakresie dekoracji malarskiej były córki Malwiny. Artystka zadaje za jego pośrednictwem pytania o tożsamość społeczną i kulturową matki, równocześnie wskazując na trudności związane z łączeniem przez kobiety we współczesnym świecie różnych ról życiowych - zawodowych i prywatnych.
Malwina Konopacka sklep
7 listopada w DOMOTEKA na warszawskim Targówku Malwina Konopacka otworzyła swój showroom. Odwiedzający mogą podziwiać zarówno premierową kolekcję projektantki, „Po drugiej stronie lustra”, jak i kultowe modele z jej poprzednich serii, w tym wazony OKO, OKO Cyrk, kubki UCHO, czy rzeźbiarskie totemy.
Zdjęcie wprowadzające: fot. Tala Dołgowska