Co najlepiej położyć na podłogę w garażu?

Jaka powinna być posadzka w garażu? Ponadstandardowa. Odporna na duże obciążenia, ścieranie, substancje chemiczne i niską temperaturę. Po posadzce w garażu będzie jeździł ciężki samochód i czasem pewnie upadnie jakieś narzędzie, więc powinna być również odporna na uszkodzenia mechaniczne i zarysowania oraz koniecznie antypoślizgowa i mrozoodporna. Ponadto posadzka garażowa nie powinna wchłaniać płynów takich jak smary, olej i chemikalia, które pozostawiają nieestetyczne plamy. Co jeszcze jest ważne? Łatwość utrzymania czystości, gdyż podłoga w garażu z pewnością brudzi się bardziej, niż w domu. Wybór okładzin podłogowych do garażu jest spory, warto więc wiedzieć, co sprawdzi się najlepiej.

Co na podłogę betonową w garażu? Impregnaty i farby do betonu

Podłogę w garażu stanowi wylana na grunt betonowa wylewka o grubości od kilku do kilkunastu centymetrów. Pozostawienie niezabezpieczonego betonu nie jest dobrym pomysłem, ponieważ jest on co prawda mechanicznie dość odporny, jednak będą w niego wsiąkać płyny i powstaną plamy, które będą bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do usunięcia. Z czasem mogą pojawić się również odpryski i pęknięcia. Oczywiście betonowa podłoga nie musi zostać obłożona dodatkowym materiałem, ale wtedy należy zadbać o jej właściwą impregnację.

Impregnacja betonu ma wiele zalet takich jak wzmocnienie struktury betonu, eliminacja pylenia, likwidacja drobnych rys i zabezpieczenie powierzchni przed wilgocią. Na rynku dostępne są impregnaty do betonu akrylowe, krzemianowe i epoksydowe, które można nanieść samodzielnie pędzlem lub wałkiem. Innym rozwiązaniem jest farba do betonu, która dodatkowo nada podłożu pożądany kolor w opcji matowej lub z połyskiem. Dobrze sprawdzają się elastyczne farby epoksydowe, akrylowe i uretanowo-alkidowe, przy czym warto pamiętać o wcześniejszym zagruntowaniu powierzchni. Impregnację i malowanie betonu farbą należy powtarzać co kilka lat.

Gres do garażu - jakie płytki na podłogę w garażu?

Gres na podłogę w garażu powinien spełniać ściśle określone parametry wytrzymałościowe, ponieważ pod ciężarem samochodu zwykłe płytki mogłyby się połamać. Najlepszym wyborem będzie gres techniczny lub gres nieszkliwiony i szkliwiony o twardości wynoszącej minimum 6-7 w dziesięciostopniowej skali Mohsa i klasie ścieralności PEI 4 lub 5. Kolejnym aspektem jest odpowiednia grubość płytek, wynosząca minimum 7 mm w przypadku parkowania samochodu osobowego.

Równie ważna jest antypoślizgowość gresu, oznaczana parametrem R, a im wyższe oznaczenie, tym bardziej antypoślizgowa będzie posadzka. Niezbędne minimum to wskaźnik wynoszący R10. To ważny parametr ze względów bezpieczeństwa użytkowników, ponieważ do wnętrza garażu dostawać się będzie woda, błoto i śnieg, a to już zaledwie krok do urazu. Pozostaje wybór wzoru i koloru posadzki, jednak zarówno w przypadku gresu technicznego, nieszkliwionego, jak i szkliwionego, producenci rozpieszczają inwestorów wzorami betonu, drewna oraz kamienia.

Posadzka żywiczna w garażu

Posadzkę żywiczną nanosi się bezpośrednio na oczyszczony i zagruntowany beton lub posadzkę cementową, a powstałe podłoże jest jednolite i pozbawione spoin. Standardowa posadzka żywiczna ma grubość maksymalnie 1 mm, natomiast w przypadku grubowarstwowej posadzki żywicznej z zawartością kruszywa wartości sięgają nawet 25 mm. Każda posadzka żywiczna po wyschnięciu tworzy na podłodze w garażu trwałą i elastyczną powierzchnię, bardzo łatwą w utrzymaniu czystości.

Na podłogę w garażu polecane są posadzki żywiczne epoksydowe, charakteryzujące się ponadprzeciętną wytrzymałością mechaniczną, a niezbędną w garażu powierzchnię antypoślizgową posadzki żywicznej otrzymuje się przez posypanie świeżej masy piaskiem kwarcowym. W garażu bardzo popularnym rozwiązaniem jest podłoga wykonana ze spadkiem, jednak w takiej sytuacji do wykonania posadzki żywicznej nie można użyć masy samorozlewnej (samopoziomującej).

Podłoga w garażu wykonana z żywicy może stać się prawdziwym arcydziełem w dowolnej kolorystyce. Do wyboru jest klasyczna opcja jednokolorowa, elegancka wersja ze smugami, imitacja betonu albo marmuru lub posadzka z metalicznym połyskiem.

Posadzka przemysłowa – do zadań specjalnych

Posadzki przemysłowe stosowane są z reguły w obiektach wielkopowierzchniowych, gdzie występuje duże natężenie ruchu i spore obciążenie wynikające z użytkowania ciężkiego sprzętu. Doskonałe parametry wytrzymałościowe, odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz na skrajnie niskie i wysokie temperatury plasują posadzkę przemysłową w czołówce najwytrzymalszych okładzin podłogowych, idealnych również do garażu.

Posadzka przemysłowa jest warstwowa, przy czym kolejne warstwy to podbudowa, warstwa przerywająca podciąganie kapilarne, hydro i termoizolacja, beton nośny i wierzchnia warstwa użytkowa. Wierzchnią warstwę może stanowić beton, żywica, cement lub ceramika. Posadzka przemysłowa jest zbrojona, dlatego wytrzymuje ponadprzeciętne obciążenia.

Wykładzina gumowa do garażu – olejoodporna

Wykładziny olejoodporne stosowane są w warsztatach samochodowych z uwagi na dużą wytrzymałość, odporność na płyny techniczne oraz łatwość utrzymania czystości. Wykładziny gumowe najczęściej wykonane są z kauczuków naturalnych, syntetycznych bądź ich mieszanki.

Wykładziny olejoodporne są niepalne, antypoślizgowe, odporne na ścieranie i wilgoć, nie wchłaniają smarów i charakteryzują się dobrą izolacyjnością akustyczną. Sprzedawane są w szerokich rolkach, ograniczających ilość łączeń. Z powodzeniem można je samodzielnie zamontować w garażu.

Płytki PVC na podłogę w garażu

Płytki podłogowe jak puzzle? Dlaczego nie? Płytki PVC w zależności od producenta mogą zostać wykończone na kształt puzzli z pasującymi do siebie brzegami lub tradycyjnie, czyli z gładkimi brzegami. Płytki PCV to nieco inna forma znanej płytki winylowej. Stosowane są powszechnie w siłowniach, halach magazynowych, sklepach, warsztatach samochodowych i przestrzeniach biurowych, czyli wszędzie, gdzie potrzebna jest trwała i odporna na zniszczenie posadzka.

Wyróżnia je doskonała odporność chemiczna i mechaniczna, dobra izolacyjność akustyczna i termiczna, a także właściwości antypoślizgowe, łatwość w utrzymaniu czystości i łatwość montażu. To powody, dla których warto rozważyć montaż płytek PVC na podłodze w garażu.

Co najtaniej na podłogę w garażu?

Najtańszym rozwiązaniem na podłogę do garażu jest samodzielna impregnacja wylewki betonowej lub pomalowanie podłogi betonowej farbą do betonu. Samodzielnie można również zamontować wykładzinę gumową oraz przy odrobinie umiejętności, położyć płytki gresowe. Decydując się na posadzkę przemysłową lub żywiczną, należy liczyć się z dużo wyższymi kosztami, z których sporą część stanowi koszt robocizny fachowca.

Autor
Co na podłogę w garażu? Żywica, płytki, a może posadzka przemysłowa?
Dagmara Kasprzyk-Rogal
Dekorator wnętrz, kosztorysant budowlany, copywriter, wykształcenie ekonomiczno-administracyjne. Kobieta wielu pasji, z których największą jest tematyka wnętrzarska. Od...