Projektom tworzonym komputerowo często zarzuca się powtarzalność, wtórność i bezduszność.Twórczość Chae Young Kim burzy ten stereotyp. Jej cyfrowe wzory na tkaninach, tapetach i ceramice stanowią świadectwo indywidualności i wrażliwości projektantki.
Koreańska designerka Chae Young Kim rozwija swoją własną, cyfrową estetykę. Odkrywa napięcia pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym, cyfrowym i analogowym, matematycznym i organicznym, a wszystko to na powierzchniach projektowanych przez siebie tkanin, tapet czy porcelany.
Chae Young Kim do serii Knitted Room zaprojektowała wzory naśladujące rzeczywiste struktury i sploty tkanin. By wzmocnić wrażenie trójwymiarowości, gotowe materiały zszywała bądź haftowała. |
Chae Young Kim ukończyła komunikację wizualną na Uniwersytecie Narodowym w Seulu, a następnie projektowanie tkanin na London University of Arts. W czasie studiów w Wielkiej Brytanii zetknęła się z innowacyjnym programem do projektowania cyfrowego, stworzonym przez Bena Fry’a i Casey’a Reas'a z MIT Media Lab. Opracowana przez nich technika, mimo że znana od dawna, była stosowana tylko w wąskiej dziedzinie designu - do przygotowywania wirtualnych prezentacji. Polega ona na przetwarzaniu graficznym poprzez proces kodowania.
Chae Young Kim, zafascynowana możliwościami, jakie dawało narzędzie, zapragnęła znaleźć dla niego nowe, szersze zastosowanie. Zaczęła łączyć odręczne rysunki z grafikami komputerowymi i poddawać je cyfrowej obróbce. Tym sposobem uzyskiwała nowoczesne wzory o delikatnych, misternych strukturach. W trakcie jej eksperymentów powstawały raz abstrakcyjne, organiczne kreacje, raz poddane ścisłym matematycznym rygorom.
Cyfrowe wzory na tkaninach
Unikatowe grafiki stworzone za pomocą komputera i własnej inwencji zaczęła umieszczać na różnorodnych nośnikach, przede wszystkim tkaninach. Z uwagi na to, że Chae Young Kim nie dzieli tkanin na użytkowe i ubraniowe, te same wzory pojawiały się we wnętrzach i na odzieży.
Projektantka chciała przez to podkreślić związek człowieka z otoczeniem. Chae Young Kim jest przekonana, że nasza fizyczna strona jest silnie połączona ze środowiskiem, w którym żyjemy: dzieli te same organiczne elementy i matematyczne struktury. W efekcie nazwała serię zaprojektowanych wzorów Miejski Kamuflaż, gdzie słowo "kamuflaż” oznacza zespolenie z otoczeniem, zatopienie się w nim.
Grafiki, mimo że wygenerowane cyfrowo, dalekie są od zimnych futurystycznych kreacji. Wręcz przeciwnie- potęgują we wnętrzu wrażenie ciepła i przytulnej atmosfery. |
Wątek zależności człowieka i środowiska zajmuje ważne miejsce w twórczości koreańskiej designerki, gdyż jest echem jej osobistych doświadczeń. Jako dziesięcioletnia dziewczynka Chae Young Kim ciężko zachorowała. Mieszkała wówczas w dość niezwykłym otoczeniu - nowoczesnym osiedlu, znajdującym się na granicy miasta i środowiska niemal pierwotnego. W towarzystwie natury szybko wróciła do zdrowia, co skłoniło ją do zgłębienia korelacji między człowiekiem a przyrodą. Te dziecięce wspomnienia stały się źródłem dla iluzorycznych i misternych kreacji, jakie tworzy obecnie. Za przykład może posłużyć seria wzorów The Smallest Garden (Najmniejszy Ogród), zainspirowana układem włókien roślin i kształtem gałęzi drzew, jakie wówczas ją otaczały.
Jednak Chae Young Kim nie zamyka się w kręgu własnych wspomnień - nieustannie poszukuje nowych inspiracji. W serii Knitted Room (Dziergany Pokój) eksperymentowała ze strukturą tkanin i splotów materiałów. Tworzyła wygenerowane cyfrowo wzory, będące powiększeniem przeplatających się wełnianych nitek. Następnie nadrukowywała je na tkaniny (głównie jedwab), z których powstały tapety, poduszki, narzuty, a nawet obicia krzeseł. Każda z tych propozycji monże stanowić pomysł na nowoczesne wnętrze.
Knitted Room zdobyła liczne wyróżnienia i pozostaje najsłynniejszą serią projektantki. Teraz twórczość artystki kieruje się w stronę eksperymentów z technikami reprograficznymi, by umieszczać swoje grafiki na nowych podłożach, takich jak porcelana czy szkło.