Projektom tworzonym komputerowo często zarzuca się powtarzalność, wtórność i bezduszność.Twórczość Chae Young Kim burzy ten stereotyp. Jej cyfrowe wzory na tkaninach, tapetach i ceramice stanowią świadectwo indywidualności i wrażliwości projektantki.

Koreańska designerka Chae Young Kim rozwija swoją własną, cyfrową estetykę. Odkrywa napięcia pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym, cyfrowym i analogowym, matematycznym i organicznym, a wszystko to na powierzchniach projektowanych przez siebie tkanin, tapet czy porcelany.

Chae Young Kim Knitted Room Wzór Chae Young Kim Knitted Room Wzór Chae Young Kim Knitted Room Wzór
Chae Young Kim do serii Knitted Room zaprojektowała wzory naśladujące rzeczywiste struktury i sploty tkanin.
By wzmocnić wrażenie trójwymiarowości, gotowe materiały zszywała bądź haftowała.

Chae Young Kim ukończyła komunikację wizualną na Uniwersytecie Narodowym w Seulu, a następnie projektowanie tkanin na London University of Arts. W czasie studiów w Wielkiej Brytanii zetknęła się z innowacyjnym programem do projektowania cyfrowego, stworzonym przez Bena Fry’a i Casey’a Reas'a z MIT Media Lab. Opracowana przez nich technika, mimo że znana od dawna, była stosowana tylko w wąskiej dziedzinie designu - do przygotowywania wirtualnych prezentacji. Polega ona na przetwarzaniu graficznym poprzez proces kodowania.

Chae Young Kim, zafascynowana możliwościami, jakie dawało narzędzie, zapragnęła znaleźć dla niego nowe, szersze zastosowanie. Zaczęła łączyć odręczne rysunki z grafikami komputerowymi i poddawać je cyfrowej obróbce. Tym sposobem uzyskiwała nowoczesne wzory o delikatnych, misternych strukturach. W trakcie jej eksperymentów powstawały raz abstrakcyjne, organiczne kreacje, raz poddane ścisłym matematycznym rygorom.

Cyfrowe wzory na tkaninach

Unikatowe grafiki stworzone za pomocą komputera i własnej inwencji zaczęła umieszczać na różnorodnych nośnikach, przede wszystkim tkaninach. Z uwagi na to, że Chae Young Kim nie dzieli tkanin na użytkowe i ubraniowe, te same wzory pojawiały się we wnętrzach i na odzieży.

Projektantka chciała przez to podkreślić związek człowieka z otoczeniem. Chae Young Kim jest przekonana, że nasza fizyczna strona jest silnie połączona ze środowiskiem, w którym żyjemy: dzieli te same organiczne elementy i matematyczne struktury. W efekcie nazwała serię zaprojektowanych wzorów Miejski Kamuflaż, gdzie słowo "kamuflaż” oznacza zespolenie z otoczeniem, zatopienie się w nim.

Chae Young Kim Miejski Kamuflaż tkaniny i tapeta Chae Young Kim Miejski Kamuflaż tapeta Chae Young Kim Miejski Kamuflaż koc
Grafiki, mimo że wygenerowane cyfrowo, dalekie są od zimnych futurystycznych kreacji. Wręcz przeciwnie- potęgują we wnętrzu wrażenie ciepła i przytulnej atmosfery.

Wątek zależności człowieka i środowiska zajmuje ważne miejsce w twórczości koreańskiej designerki, gdyż jest echem jej osobistych doświadczeń. Jako dziesięcioletnia dziewczynka Chae Young Kim ciężko zachorowała. Mieszkała wówczas w dość niezwykłym otoczeniu - nowoczesnym osiedlu, znajdującym się na granicy miasta i środowiska niemal pierwotnego. W towarzystwie natury szybko wróciła do zdrowia, co skłoniło ją do zgłębienia korelacji między człowiekiem a przyrodą. Te dziecięce wspomnienia stały się źródłem dla iluzorycznych i misternych kreacji, jakie tworzy obecnie. Za przykład może posłużyć seria wzorów The Smallest Garden (Najmniejszy Ogród), zainspirowana układem włókien roślin i kształtem gałęzi drzew, jakie wówczas ją otaczały.

Jednak Chae Young Kim nie zamyka się w kręgu własnych wspomnień - nieustannie poszukuje nowych inspiracji. W serii Knitted Room (Dziergany Pokój) eksperymentowała ze strukturą tkanin i splotów materiałów. Tworzyła wygenerowane cyfrowo wzory, będące powiększeniem przeplatających się wełnianych nitek. Następnie nadrukowywała je na tkaniny (głównie jedwab), z których powstały tapety, poduszki, narzuty, a nawet obicia krzeseł. Każda z tych propozycji monże stanowić pomysł na nowoczesne wnętrze.

Knitted Room zdobyła liczne wyróżnienia i pozostaje najsłynniejszą serią projektantki. Teraz twórczość artystki kieruje się w stronę eksperymentów z technikami reprograficznymi, by umieszczać swoje grafiki na nowych podłożach, takich jak porcelana czy szkło.