Wyrafinowany i elegancki, ale przy tym nietrwały i kruchy. Papier jest materiałem stanowiącym wyzwanie dla designerów. Jednak właśnie z niego tworzy szwedzka projektantka Clara von Zweigbergk, przekształcając płaskie powierzchnie w trójwymiarowe struktury. Doświadczenie w pracy z papierem przenosi też na inne materiały, między innymi metal.

Papier w zasadzie od zawsze stał w centrum zainteresowań Clary von Zweigbergk (1970), szwedzkiej projektantki pochodzącej ze Sztokholmu. Choć powszechny, a nawet pospolity, poddany odpowiedniej obróbce może przybierać niecodzienne formy i wzory. Dostrzegając potencjał w jego niepozornej materii, z reguły pomijanej przez współczesnych designerów, Clary von Zweibergk postanowiła zgłębić tajemnice papieru. Z tą myślą podjęła studia na wydziale grafiki i ilustracji najpierw w Szwecji, następnie we Francji i USA.

Edukację zakończyła w Art Center College of Design w Pasadenie w stanie Kalifornia, po czym rozpoczęła pracę jako grafik, realizując zlecenia dla kilku agencji reklamowych rozsianych po całym świecie. Jednocześnie w 1997 roku razem z dwojgiem przyjaciół założyła Rivieran Design Studio

Clara von Zweigbergk projektowała w tym czasie przede wszystkim książki i ilustracje książkowe. Każde zlecenie traktowała kompleksowo, np. projektując ilustracje, brała pod uwagę, na jakim papierze będą drukowane i jaką techniką. Wśród najważniejszych realizacji z tego okresu znalazł się projekt książki "Kolekcja biletów" autorstwa Carouschki Strejffert, uznanej szwedzkiej projektantki i dekoratorki wnętrz. Jest to album z biletami, które Carouschka gromadziła przez całe życie, podróżując po różnych zakątkach świata. Książka stała się obiektem kultowym w Japonii.

Zastawa stołowa Kaleido   Zastawa stołowa Kaleido
Pojedyncze lub w grupach, metalowe elementy zastawy stołowej wyglądają dobrze w każdej konfiguracji. Seria Kaleido została stworzona do samodzielnej aranżacji przez użytkownika.

Realizując niezależne projekty w Rivieran Design Studio, Clara von Zweigbergk jednocześnie pracowała jako grafik w ekskluzywnej agencji Lissoni Associati w Mediolanie. Projektowała dla takich klientów jak Boffi, Porro i Alessi. W Lissoni poznała swojego przyszłego męża, również projektanta, Amerykanina Shane’a Schnecka. Po latach zdobywania doświadczeń Clara w końcu powróciła do Sztokholmu, gdzie otworzyła własne, autorskie studio. Razem z nią do Szwecji zawitał Shane. Oboje prowadzą dwie niezależne od siebie pracownie, zlokalizowane w różnych częściach miasta.

Własne studio dało Clarze von Zweigbergk możliwość nieskrępowanej zabawy kolorami, typografią i ręcznie wykonanymi obiektami, oczywiście z papieru. Nawiązując do japońskiej sztuki origami oraz kirigami, zaprojektowała między innymi serię obiektów Themis. Są to delikatne, dekoracyjne formy, skomponowane z wielościanów o różnych kształtach oraz rozmiarach, każdy ze swoją własną, wyszukaną paletą barw. Zakres kolorów rozpościera się od jasnych pasteli do neonowych barw, od ciepłych do chłodnych odcieni.

   
Obiekty Themis mogą być dowolnie zestawiane. Jednak najefektowniej prezentują się zawieszone w powietrzu. Wprawione w ruch, odkrywają wszystkie swoje barwy.   Obiekt Mono to kolejna odsłona dekoracyjnych obiektów Themis. Pojedyncza duża figura posiada kolorową wklęsło-wypukłą powierzchnię.   Obiekty dekoracyjne Themis powstały w kilku seriach. Themis Prism to trzecia z zaprojektowanych przez Clarę edycji, w skład której wchodzi pięć obiektów.

Wszystkie zostały starannie dobrane przez Clarę von Zweigbergk w procesie twórczym, który opisuje jako na poły intuicyjny, na poły matematyczny. - Myślę o nich jako o planetach i lubię obserwować, jak kolory zmieniają się podczas delikatnych obrotów - mówi o obiektach ich autorka. Ze względu na wyrafinowanie i element zabawy kolekcja może przemawiać zarówno do dorosłych, jak i dzieci, stając się albo dekoracyjnym akcentem we wnętrzu, albo inspiracją do nauki geometrii.

Doświadczenia z pracy w papierze projektantka przeniosła na metalową zastawę o nazwie Kaleido, którą zaprojektowała dla marki Hay. To seria talerzy w różnych rozmiarach i kształtach, wykonanych z malowanej proszkowo stali. Zastawa Kaleido dzięki swojej modułowej budowie działają jak funkcjonalne puzzle. Projekt umożliwia aranżowanie wnętrza oraz stołu w niekonwencjonalny sposób.

Wszystkie realizacje Clary von Zweigbergk są zarazem zdecydowane i delikatne, zabawne i wyrafinowane. Łączą w sobie pozornie sprzeczne cechy, tak jak sam papier, którego możliwości designerka wciąż zgłębia i odkrywa na nowo.