Co roku wiosną uwaga szeroko pojętej branży wnętrzarskiej kieruje się w stronę Mediolanu. To tutaj odbywają się bowiem największe międzynarodowe targi wyposażenia wnętrz, czyli Salone del Mobile Milano. Gigantyczna impreza opanowuje całe miasto, a ekspozycji targowej zawsze towarzyszą liczne wydarzenia kulturalne i dodatkowe wystawy. Co ciekawego działo się na Salone del Mobile 2014?
Porządek samych targów Salone del Mobile Milano wyznaczają trzy główne kategorie: Klasyka, Nowoczesność i Design - w ich ramach na głównej wystawie między 8 a 13 kwietnia 2014 roku swoją ofertę pokazało ponad 1400 wystawców z całego świata. Naturalną koleją rzeczy dużą reprezentację w Mediolanie stanowią włoskie ekskluzywne manufaktury i luksusowe marki, takie jak na przykład Casamania (fot. 1, 5) czy Cappellini (fot. 2, 4).
fot. 2 - Cappelini, Cap Chair 2 Low nowa odsłona fotela Cap Chair, proj. Jasper Morrison |
Wśród indywidualnych wystawców nie brakuje oczywiście najsłynniejszych brandów z innych stron świata, a na ich stoiskach, jak w tym roku marki Tom Dixon (fot. 4), zawsze możemy liczyć na premierę specjalnie przygotowanych na tę okazję nowości. Firmy i projektanci z jednego kraju często też pokazują się w ramach narodowych wystaw organizowanych przy wsparciu instytucji promujących kulturę i rzemiosło danego państwa. W przypadku Polski takim mecenasem jest Instytut Adama Mickiewicza, który na kuratora tegorocznej wystawy polskiego wzornictwa w Mediolanie wybrał Łódź Art Center, organizatora cieszącego się zasłużoną popularnością festiwalu Łódź Design.
Dla młodych projektantów (poniżej 35. roku życia) zarezerwowana jest natomiast przestrzeń SaloneSatellite. Króluje tutaj pomysłowość wyrażająca się w innowacyjnym podejściu do technologii i materiałów, ale również w reinterpretacji tradycji ze szczególnym naciskiem na zastosowanie technik rzemieślniczych. Trzy najciekawsze projekty prezentowane w ramach SaloneSatellite mogą liczyć na nagrodę przyznawaną przez międzynarodowe jury. W tym roku konkurowało o nią około 650 designerów!
fot. 3 - Cesar, system mebli kuchennych Cloe |
Szczególnie istotną częścią targów Salone del Mobile Milano, oprócz wystawy głównej, są organizowane w odstępach dwuletnich dwie duże prezentacje tematyczne: wyposażenia łazienek oraz kuchni. Ta ostatnia, czyli EuroCucina towarzyszy targom już od dwudziestu edycji. Architekci, projektanci i przedstawiciele biznesu, do których przede wszystkim jest skierowana ta prezentacja, ale również indywidualni klienci, znajdą tutaj wszystko, co najlepsze oferuje branża: unikalne projekty, rozwiązania technologiczne, bogactwo materiałów. Obecność takich marek jak Alno, Cesar (fot. 3), Electrolux (fot. 10) czy Pedini najlepiej świadczy o randze wydarzenia.
Analogicznie, choć dopiero po raz piąty, przygotowana została przestrzeń dla wystawców oferujących całą gamę produktów do łazienek: od mebli oraz okładzin ściennych i podłogowych przez sanitariaty i armatury po specjalistyczny sprzęt, taki jak sauny czy grzejniki łazienkowe.
fot. 4 - Tom Dixon, Grey Beat, system oświetlenia z kolekcji Club |
Rozwój tej części mediolańskich targów jest odbiciem zmiany statusu łazienki, która w ostatnich latach z pomieszczenia ściśle prywatnego stała się jednym z centralnych elementów domu o więcej niż tylko utylitarnej funkcji. W tych trendach doskonale orientują się wiodący producenci oferując projekty wyjątkowo eleganckie jak w przypadku ekskluzywnej marki Gessi (fot. 7), bądź przełamujące schematy jak u Tubes Radiatori (fot. 8, 9), które mają za zadanie na nowo zinterpretować tradycyjne wyposażenie łazienki.
Banałem jest pisać, że Salone del Mobile to podstawowe źródło informacji o trendach i nowościach we współczesnym wzornictwie. O tym, że tak jest, bezsprzecznie świadczą tłumy odwiedzających, liczeni w tysiącach wystawcy oraz mnóstwo publikacji w (nie tylko branżowych) mediach.
tekst: Maria Świderek
zdjęcia: serwisy prasowe firm