Mocne, graficzne i malarskie wzory, a wśród nich sławne maki, które projektowała Maija Isola, szybko zrobiły furorę i nadal są tak samo nowoczesne jak pół wieku temu, kiedy powstawały. Ich projektantka natomiast zyskała miano ikony fińskiego designu.

Są wszechobecne - zdobią nie tylko tkaniny wykorzystywane do dekoracji wnętrz, ale także ubrania, trampki, torby, parasole, karty kredytowe, kubki czy talerze. Najsłynniejsze są maki, czyli Unikko, które mogą śmiało konkurować z fińską flagą narodową. Te charakterystyczne duże kwiaty, najpopularniejsze w wersji czerwono-różowej, potem pojawiające się także w innych wariantach kolorystycznych i wielkościach, są bowiem jedną z wizytówek Finlandii i jej wzornictwa. Zawładnęły nawet wagonami metra i samolotem linii Finnair.

   
Materiały zaprojektowane przez Isolę dla Marimekko cały czas podbijają modowe wybiegi Wzory pomysłu Isoli są uniwersalne - świetnie sprawdzają się zarówno na tkaninach, zdobiąc zasłony czy poduszki, jak i na akcesoriach kuchennych, takich jak kubek czy taca. 

Wszystko zaczęło się w 1964 roku, kiedy do zespołu Marimekko, firmy zajmującej się produkcją tkanin i ubrań, dołączyła Maija Isola (1927-2001), adeptka malarstwa. Właścicielka firmy, Armi Ratia, od kilku lat poszukiwała przepisu na sukces. Stawiała na prostotę, funkcjonalizm, wygodę i nowoczesność. Stworzyła więc nową markę Marimekko - w tłumaczeniu: ubrania dla Marii - pod którą oferowała wygodną odzież dla każdej kobiety, typowej Marii właśnie.

Na pierwszą kolekcję składały się proste bawełniane sukienki o luźnym kroju. Za nudne i przestarzałe Armi Ratia uznała nie tylko sztywne fasony, ale i trącące myszką motywy kratki czy kwieciste łączki. Zatrudnienie Isoli, która miała wnieść powiew nowoczesności, wydawało się więc strzałem w dziesiątkę. Jakież było jednak zdziwienie szefowej, gdy projektantka - czy raczej artystka, bo tak chciała, żeby ją postrzegano - zaproponowała wzór tkaniny w... kwiaty, a konkretnie maki. Jednak współczesna interpretacja tego motywu, posługująca się intensywnymi kolorami i dużą skalą, zrobiła wrażenie nie tylko na szefostwie, ale na całym świecie designu.

   
Gama kolorów tkaniny Ananas jest bardzo szeroka, podobnie zresztą jak w przypadku wielu innych tkanin produkowanych przez Marimekko według projektu Maiji Isoli; możemy wybrać np. mocny róż, żywiołowy pomarańcz, elegancką biel z czernią lub ze złotem   Wzór Ananas to zabawa z barokiem - Isola tchnęła w historyczny ornament ducha swojej epoki.   Słynne Unikko występują w wielu kolorach, ostatnio marka Marimekko promuje je w wariancie zielonym, najmodniejszym kolorze tego roku.

Maija Isola zaprojektowała ponad 500 wzorów. Ale i tak uważała, że to mało. Nie inspirowała się ówczesnym wzornictwem. Sięgała do sztuki współczesnej, twórczości ludowej, jeździła dużo po świecie, czytała, słuchała muzyki, przypatrywała się roślinom. Proponowała przeskalowane graficzne wzory operujące żywymi kolorami albo przeciwnie - wyraziste czarno-białe. Wszystkie rzucające się w oczy. Tak jak sztuka tamtych czasów - op-art, psychedelic art czy colour field painting.

Dla sztuki właśnie w 1987 roku Maija ostatecznie porzuciła pracę w Marimekko. W pewnym momencie jej wizje przestały być zbieżne z filozofią marki. A na kompromis artystka nie chciała iść. Od tamtej pory nie opracowała żadnego wzoru. Jednak siła jej projektów przetrwała dziesięciolecia, inspirując projektantów wnętrz i mody. Dzięki niej marka Marimekko osiągnęła sławę, a fiński design umocnił obecność na międzynarodowej mapie światowego wzornictwa.