Tegoroczna edycja targów Salone del Mobile zgromadziła w Mediolanie 1950 wystawców z 35 krajów i przyciągnęła imponującą liczbę 361 417 odwiedzających - o 17,1% więcej niż w roku ubiegłym! To pełne inspiracji wydarzenie odwiedziła także redakcja magazynu Czas na Wnętrze.

Targi Salone del Mobile w Mediolanie są najważniejszym punktem odniesienia dla międzynarodowej branży projektowej, gromadząc zarówno wystawców, jak i zwiedzających z całego świata, w tym licznych gości z Polski. W rankingu odwiedzających Polacy zajęli bardzo wysokie, bo aż siódme miejsce! W tym roku podczas 62. edycji wydarzenia Salone del Mobile di Milano przyciągnęło aż 1950 wystawców z 35 krajów, z czego 33% pochodziło spoza Włoch. Targi odwiedziło 361 417 osób, co stanowi wzrost o 17,1% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Hasło tegorocznej edycji - „Ewolucja od projektu po doświadczenie” - znalazło swoje odzwierciedlenie w różnorodności wydarzeń. Odbyło się Biennale EuroCucina, Międzynarodowa Wystawa Łazienek oraz wydarzenia związane z Food & Design, a także jubileuszowa 25. edycja SaloneSatellite, specjalna przestrzeń dla młodych, debiutujących projektantów. Salone del Mobile di Milano to miejsce, w którym obserwujemy trendy z całego świata. Jednak jest to również mekka dla fanów włoskiego wzornictwa, które w Mediolanie możemy oglądać niejako w swoim środowisku naturalnym. Włoskie marki to w większości firmy rodzinne, które jednak potrafią w pełni korzystać z osiągnięć światowej sławy projektantów.

Po pandemicznych zapowiedziach demokratyzacji targów, zwiększenia świadomości ekologicznej wystawców, projektowania stoisk w duchu zrównoważonego rozwoju nie pozostał już w zasadzie ślad. Zniknęły wprawdzie charakterystyczne czerwone dywany, ale to na tyle byłoby tej ekologii. Teraz wystawcy znów prężą muskuły, rywalizując między sobą wielkością stoisk i ich projektami, często spektakularnymi. Natomiast prezentowana oferta była dość zachowawcza wzorniczo, ale tradycyjnie bardzo wysokiej jakości. Mikrokosmosy włoskich marek oferują bowiem najlepszą na świecie klasę swoich wyrobów. Włosi tradycyjnie kochają kamień naturalny, forniry, skóry.

Ciekawe jest też obserwowanie, jak na stoiskach umiejętnie łączą przedmioty z odległych zdawałoby się galaktyk projektowych, przełamując po mistrzowsku oczywiste zestawienia. Choć targi w tym roku nie należały do szczególnie progresywnych i nie widać było na nich dużego przewrotu stylistycznego, to na pewno dawały możliwość obcowania z naj- szerszą ofertą rynkową w całej Europie. A może to też kwestia czasów, dość mocno niepewnych, że wszyscy i producenci i oglądający wybierali raczej sprawdzone rozwiązania dające bezpieczeństwo? Dzięki tegorocznej ofercie nasze domy staną się jeszcze lepszymi, bardziej przytulnymi miejscami do dobrego życia.

Jakie stoiska odwiedziliśmy i co zrobiło na nas wrażenie?

OMNIRES oddaje hołd wodzie

Debiutująca na mediolańskich targach polska marka OMNIRES pokazała przyjęte na rynku kolekcje baterii kuchennych i łazienkowych, umywalek, brodzików oraz wanien. Marka zaprezentowała ideę The Art of Water Design, koncentrując się na nowoczesnym designie, funkcjonalności oraz aspektach zrównoważonego korzystania z wody. Firma przedstawiła inspirujące formy, powierzchnie i wykończenia kolorystyczne produktów zaprojektowanych zarówno w Studio OMNIRES, jak i we współpracy z renomowanymi studiami projektowymi.

Cechą charakterystyczną prezentowanych produktów OMNIRES jest styl minimalistyczny.

Goście odwiedzający stoisko zwracali uwagę na kompozycyjną grę płaszczyzn i linii w przestrzeni, która w galeryjny sposób eksponowała kształty i tekstury poszczególnych kolekcji polskiego producenta. „Zaobserwowaliśmy duży odzew ze strony klientów, dystrybutorów oraz architektów z różnych regionów świata. Jednocześnie wiemy, że zaawansowany technologicznie proces produkcji naszych kolekcji odpowiada na wyzwania stawiane przez najbardziej ambitne projekty inwestycyjne” - podsumowała Paulina Shacalis, Dyrektor Zarządzająca i Kreatywna OMNIRES. www.omnires.com

Z oryginalnej fontanny z bateriami kuchennymi SWITCH można było napić się filtrowanej wody.
Projekt przestrzeni wystawienniczej opracowany przez Loskiewicz.Studio przyciągnęło uwagę odwiedzających. Na stoisku można było spotkać światowe nazwiska związane z designem i architekturą, w tym Davida Basulto, twórcę portalu Arch Daily.

Ewolucja marki Elica

Marka zabrała swoich gości w podróż przez sztukę do świata czystego powietrza i niezwykłych doświadczeń kulinarnych. Elica zaprezentowała stoisko, które wykraczało poza tradycyjną koncepcję ekspozycji targowej. Było to dzieło sztuki architektonicznej, zaprojektowane i zrealizowane przez studio Calvi Brambilla & Partners. „Inspiracją dla tego projektu było pragnienie nadania kształtu nieuchwytnym zjawiskom, takim jak powietrze i ciepło, które zostały mistrzowsko zwizualizowane” - powiedzieli założyciele studia projektowego Fabio Calvi i Paolo Brambilla. Odwiedzający wystawę przechodzili przez różne strefy, z których każda wyróżniała się kolorystyką i instalacją świetlną.

Zwiedzanie ekspozycji miało na celu sugestywne przekazanie ewolucji Elica.
Zrównoważony rozwój był podstawą projektu ekspozycji opracowanej z myślą o ponownym wykorzystaniu w przyszłych wydarzeniach.

Przestrzenie koncentrowały się na konkretnych zagadnieniach, takich jak gotowanie, systemy pochłaniania oparów i oczyszczania powietrza oraz rozwiązaniach, które je łączą. Koncepcja ekspozycji miała na celu stworzenie całkowicie angażujących doświadczeń, dzięki czemu zwiedzanie stało się absolutnie zmysłowym doznaniem. Elica zaprezentowała swoje przełomowe produkty oraz filozofię i wizję firmy, która za nimi stoi: niekończącej się ewolucji. www.elica.com

Projekt ekspozycji podkreślał rzeczywisty związek między sztuką a designem, trwałe wartości marki Elica, która inspiruje się sztuką, aby nieustannie wprowadzać innowacje.

Kolory Pedrali

Pod hasłem #PedraliColours- ofLightness stoisko włoskiej marki Pedrali zapewniało przyciągające oko wrażenia inspirowane przezroczystością, kolorem i lekkością. Stoisko o powierzchni ponad 900 metrów kwadratowych zaprojektowane zostało przez mediolańską pracownię DWA Design Studio. Jego motywem przewodnim był niebieski kolor architek- tury, który służył jako tło i tworzył ciągłość, kompo- nując się z równie miękkimi i delikatnymi odcieniami w różnych zestawieniach. www.pedrali.com

Do prezentacji nowych kolekcji Pedrali stoisko pomyślane było jak czyste malarskie płótno.Każda z kolekcji została tak dobrana, aby odzwierciedlać wrażliwość estetyczną marki.

Fast zanurzony w naturze

Francesco Meda i David Lopez Quincoces, dyrektorzy kreatywni marki od października 2023 r., oraz Alberto Lievore stworzyli produkty, które odzwierciedlają nienaganną jakość i najwyższy poziom technologii w każdym aspekcie produkcji mebli marki Fast. Nowe kolekcje, stoisko i salon flagowy w pełni wyrażały proces rozwoju, który podnosi wartości założycielskie Fast, oparte na harmonii, zrównoważonym rozwoju, technologii i tradycji. Nowe kolekcje ukazują markę Fast jako jeszcze bliższą ludziom, cieplejszą, przytulniejszą i skupiającą się na naturze. www.fastspa.com www.gardenliving.pl

Widać wyraźnie, że nie ma jednej obowiązującej palety, jednak gama odcieni piaskowych to jeden z wiodących teraz trendów.

Barlinek partnerem Zieta Studio

Oskar Zięta, manifestując swoje wieloletnie badania nad właściwościami metalu w postaci stołka PLOPP, podbił światową scenę designu po debiucie podczas Salone del Mobile w 2007 roku. Dziś, wykorzystując swoją autorską technologię deformowania stali ciśnieniem wewnętrznym (FiDU), Zięta wraz ze swoim zespołem projektowym Zieta Studio stworzył prowokujące zmysły rzeźby oraz artystyczne instalacje.

Stoisko Zieta Studio wiodło odwiedzających przez świat kolorów, form i połączeń materiałowych.

Partnerem wystawy została firma Barlinek, której podłoga stanowiła solidne postawy dla zaprezentowania premier tego znanego projektanta podczas włoskiego tygodnia designu. Najnowsze obiekty Zieta Studio pojawiły się w swych jaśniejszych, lżejszych i bardziej zrównoważonych odsłonach. Nie zabrakło również akcentów dekoracyjnych z wciąż rozszerzanej kolekcji wazonów Zieta Studio. Pojawiły się też nowości w kategorii konsol, a także oświetlenie. Tłem dla ekspozycji była jesionowa deska barlinecka Milkshake, której piękna mleczna barwa uzupełniła estetykę stoiska i była naturalną bazą prezentowanych nowości. www.barlinek.com.pl, www.zieta.pl

Wszystkie elementy połączyła wiodąca narracja o zrównoważonej przyszłości, ultralekkości i potencjale, jaki ze sobą niesie monomateriałowość.

Duravit świętuje innowacje

Duravit, producent designerskich łazienek ze Schwarzwaldu, zaprezentował najnowsze innowacje i kreacje oraz powitał międzynarodowych gości. „Dla nas, jako marki projektowej, Salone del Mobile stanowi idealne miejsce do zaprezentowania innowacji i koncepcji Artisan architektom i projektantom, deweloperom i partnerom handlowym. Dzięki naszemu międzynarodowemu zespołowi byliśmy w stanie dostosować odpowiedź na indywidualne wymagania i zaangażować się w bardzo konstruktywne dyskusje. Właśnie dlatego te targi są ważną międzynarodową platformą, na której Duravit może pozyskiwać nowych klientów i poszerzać istniejące relacje” - podsumowała Jutta Langer, President Europe Plus w Duravit.

Seria Aurena to idealna równowaga estetycznej harmonii i codziennej praktyczności.

Szczególnym wydarzeniem tego roku była rocznica nieo- cenionej i udanej współpracy z projektantem Philippem Starckiem. Zaś Antonio Citterio zaprojektował dla Duravit serię łazienkową Aurena. Wybór złotego podziału jako źródła inspiracji jest ukłonem w stronę wykształcenia Citterio jako architekta, dyscypliny, w której klasyczna formuła jest ucieleśnieniem estetycznej harmonii. Rezultat: doskonale wyważone proporcje, które tworzą porządek i mają estetyczny urok w podręcznikowym przykładzie ponadczasowej elegancji. www.duravit.pl

Czekając na odkrycie: producent designerskich łazienek Duravit po raz pierwszy zaprezentował na targach swoje innowacje produktowe.

Rewolucyjne projekty Falmec

Podczas tegorocznej edycji targów EuroCucina FTK 2024 Falmec zaprezentował najnowsze, rewolucyjne projekty, które otwierają nowe możliwości twórcze dla architektów i projektantów. Oprócz znanych okapów, systemów zintegrowanych, baterii i zlewozmywaków zostało zaprezentowanych osiem innowacyjnych projektów. Każdy z tych projektów oferuje unikatowe rozwiązania i wzornictwo, które mogą zrewolucjonizować współczesne przestrzenie, podkreślając wolność twórczą w procesie projektowania. Falmec po raz kolejny udowodnił, że jest liderem w branży, dostarczając produkty łączące innowacyjność z najwyższą jakością. www.falmec.com

Produkty marki Falmec to kwintesencja włoskiego designu. Nic dziwnego, że nie mogło jej zabraknąć podczas odbywającego się w ramach Salone del Mobile biennale EuroCucina FTK.

Royal Botania outdoor w najlepszym wydaniu

Stoisko marki Royal Botania zachwycało niczym oaza wygody i zieleni. Belgijska marka stworzyła swoją przestrzeń targową na wzór rozległego pawilonu ogrodowego. Jedną z jego gwiazd było krzesło Ostrea autorstwa utalentowanego belgijskiego projektanta Matthiasa De Ferma. Zaprojektowane z myślą o ergonomii, przypomina wachlarz lub otwartą muszlę. Sięgając do bogatej kolekcji kolorów natury, Royal Botania, producent najwyższej jakości mebli outdoorowych, stworzył także realizacje inspirowane odcieniami pustyni. Dla marki bowiem cała paleta natury godna jest odnotowania. Również głęboka toń oceanów, intensywność tropików, ciepłe tony drewna czy chłodne metalu. www.royalbotania.com

Zaokrąglone formy podkreślają wygodę mebli outdoorowych marki Royal Botania.

Gessi pod znakiem motyli

To było jedno z najbardziej efektownych, najczęściej odwiedzanych i najchętniej fotografowanych stoisk 62. edycji Salone del Mobile Milano. Włoska marka Gessi wybrała motyle jako symbol piękna i wyrafinowania i uczyniła je tegorocznym znakiem firmowym swojej artystycznej instalacji. Gessi na nowo zdefiniowało zasady obowiązujące w sektorze łazienek, przekształcając pokój kąpielowy w przestrzeń luksusu i wyrafinowania, podobnej do mody z wybiegów. Haute Culture Gessi urzeczywistnia się w docenianiu kreatywności tych, którzy projektują i tych, którzy codziennie kształtują swoje wnętrza. Zaszczepia też miłość do doskonałego rzemiosła, a także chroni włoskie dziedzictwo rzemieślnicze. www.gessi.com

Tegoroczna ekspozycja marki Gessi przyciągała uwagę bogactwem wzorów, kolorów i faktur.

Wittmann - nowa klasyka

Stoisko zaprojektowane przez Arthura Arbessera i Alice Wittmann zostało pomyślane jako dom sztuki designu. „HOUSE OF WITTMANN” pokazał istotę austriackiej manufaktury: wyjątkową elegancję i eklektyzm wspaniale łączący styl klasyków takich jak Hoffmann i Spalt z wzorami współczesnych designerów pracujących dla marki. www.wittmann.at

Zdjęcie secesyjnego kominka wydrukowanego na ścianie przenosiło zwiedzających w czasy, kiedy powstała marka Wittmann.

Kettal - dekadencja ogrodowego salonu

W tym roku stoisko marki Kettal zostało zaprojektowane przez Patricię Urquiolę. Jego osią były masywne kolumny, przypominające ruiny, a całość przywoływała poczucie dekadencji i upływu czasu. Z zewnątrz stoisko urzekało otworami, przez które wyglądały liście, tworząc atrakcyjną grę tego co widzialne i niewidzialne, wzbudzając ciekawość i zapraszając do wejścia. W środku widać było harmonijny dialog pomiędzy produktami a naturą. www.kettal.com

Jak przystało na królestwo mebli outdoorowych, na stoisku marki Kettal nie zabrakło imponujących roślin.

Gebrüder Thonet Vienna - wierni tradycji

Charakterystyczne elementy marki, takie jak gięte drewno i plecionka wiedeńska, pozwoliły na ukształtowanie i modulowanie nowej gramatyki odnowionego wspólnego języka. W tym roku nowe i kultowe produkty marki wspólnie wiodły prym na eleganckim stoisku stworzonym przez Serenę Confalonieri, projektantkę i dyrektor artystyczną, która współpracuje z Gebrüder Thonet Vienna od 2022 roku. www.gebruederthonetvienna.com

Plecionka wiedeńska i gięte drewno – to z nimi kojarzona jest marka Gebrüder Thonet Vienna. Jednak wzorniczo firma wybiega w przyszłość, a nie w przeszłość.

Gervasoni nawiązuje do tradycji Rzymu

Tłem dla nowych kolekcji marki Gervasoni była instalacja Domus, zaprojektowana przez Concettę Giannangeli. Odwoływała się ona do estetyki starożytnego rzymskiego domostwa. Projektantka czerpała inspirację z rekonstrukcji Domus di Tito Macro stworzonej przez Fundację Aquileia. www.gervasoni1882.com

Dawne techniki wciąż są cenione. Spotykają się też z nowymi technologiami.
Autor
Raport ze stolicy designu - targi w Mediolanie okiem redaktor naczelnej!
Anna Grużewska
Dziennikarka, redaktorka, miłośniczka designu i malarstwa. Skończyła warszawską ASP i Wydział Dziennikarstwa UW. Redaktor naczelna magazynu Czas na Wnętrze. Ogląda sesje,...