Arturo Alvarez jest specjalistą od kreowania nastroju i wywoływania emocji za pomocą oświetlenia. Pomagają mu w tym natura i technologia.
Początki twórczości Arturo Alvareza
Eksperyment, inspiracje płynące z natury i humanistyczne podejście do projektowania to trzy filary twórczości Arturo Alvareza, hiszpańskiego projektanta oświetlenia, który od ponad 20 lat tworzy lampy zachwycające swoimi rzeźbiarskimi formami.
Zaczynał w latach 90. od fascynacji witrażami i lampami Tiffany'ego i stylem art déco. Później bliżej mu było do koncepcji prostoty Bauhausu, ale nadal przywiązywał ogromną wagę do tradycyjnego rzemiosła. Z czasem zwrócił się w kierunku kształtów bardziej abstrakcyjnych, wychodzących jednak od form organicznych.
Lampy Alvareza
Lampy Alvareza urzekają niebywałą wizualną lekkością i plastycznością. Zawdzięczają ją nie tylko wyobraźni ich autora, ale także specjalnemu materiałowi, który powstał na drodze długich eksperymentów.
SIMETECH to tworzywo z siatki ze stali nierdzewnej z silikonowym pokryciem, wyróżniające się oryginalną strukturą, podatne na kształtowanie, rozciągliwe i przepuszczające światło. Przy jego użyciu powstają rzeźbiarskie formy, które wyglądają jakby były wykonane z tiulu i niemal tańczyły w powietrzu.
Ich powierzchnia subtelnie rozprasza światło, które miękkie i ciepłe wypełnia wnętrze, wprowadzając do niego niepowtarzalny klimat. Kiedy patrzymy na lampy Alvareza, widzimy wiatr, wodę, chmury, przyrodę. Wszystko to, co widzi projektant z okien swojej pracowni w O Milladoiro, nieopodal Santiago de Compostela.
Alvarez mówi: - Nasza pracownia zawsze była tutaj, otoczona drzewami, pokryta bluszczem. Wszędzie można poczuć naturę, także wewnątrz, dzięki dużym oknom, które pozwalają nam spojrzeć na krajobraz doliny, kontemplować wąską drogę do rzeki, pola uprawne i zwierzęta oraz piękną zieloną roślinność.
Jak podkreśla projektant, jego prace są wyjątkowe, ponieważ są ściśle związane z otoczeniem, w którym powstają. Oddają jego charakterystyczny krajobraz, kulturę i poszanowanie lokalnych tradycji rzemieślniczych. Paradoksalnie, właśnie dzięki temu, są tak uniwersalne i cieszą się powodzeniem na całym świecie.