Sklep spożywczy lub wielobranżowy to wciąż jeden z najchętniej eksplorowanych typów biznesu w naszym kraju. Niezależnie od panującej sytuacji epidemicznej - robienie zakupów to podstawowa potrzeba dla każdego z nas, z której nie sposób zrezygnować. Dlatego rozmaite typy sklepów stacjonarnych cieszą się wciąż niesłabnącą popularnością. Poniżej udzielamy kilku porad dla osób planujących otworzyć własny lokal użytkowy i zaaranżować go na sklep.

Lokal odpowiedni na sklep - czyli jaki?

Wiele czynników ma wpływ na to, czy dany lokal nadaje się do zaadoptowania jako sklep. Przede wszystkim - istotny jest metraż. Ważne jest, by powierzchnia sklepu wystarczała na ustawienie wszystkich regałów, półek i innych mebli sklepowych, używanych w ekspozycji sprzedawanych towarów. Należy też uwzględnić miejsce na froncie dla lad kasowych.

Ważny jest też dostęp do osobnych pomieszczeń, w których zaaranżujemy przestrzeń dla pracowników. Warto wspomnieć, że największą popularnością cieszą się lokale posiadające dużą witrynę - którą można wykorzystać dla celów promocyjnych. Oczywiście, obecność witryny to nie wymóg, ale w wielu sytuacjach bywa pomocna.  

Wyposażenie sklepów - czyli po co sięgnąć, z czego zrezygnować?

Panele ścienne to jedne z najchętniej wybieranych elementów wyposażenia sklepów różnych branż. Szczególną popularnością cieszą się panele wykonane z płyt MDF, które odznaczają się wysoką wytrzymałością. Ich zaletą jest także łatwa dostępność oraz możliwość wyboru spomiędzy różnych odcieni kolorystycznych. Z łatwością odnajdziesz panele pasujące do aranżacji twojego sklepu.

Lady i biurka to meble, bez których sklep nie może sprawnie funkcjonować. Najczęściej, są stawiane w przedniej części sklepu, gdzie klienci dokonują płatności za wybrane towary. Warto wybierać lady solidnie wykonane, precyzyjnie wykończone, w których produkcji wykorzystano materiały wysokiej klasy.

Stojaki to meble wykorzystywane w sklepach o niemal każdym profilu, nie tylko spożywczym - także elektrycznym, odzieżowym. Na stojakach przechowujemy towary w pozycji wiszącej, które klienci mogą samodzielnie ściągać i wieszać z powrotem. Bardziej rozbudowane możliwości daje system rurowo-kulkowy, który pozwala nam stworzyć konstrukcję dostosowaną do naszych potrzeb, ilości wolnego miejsca oraz rodzaju eksponowanych towarów.

Wyposażenie sklepu obejmuje też kraty i zawieszki - elementy nieodłączne w organizacji przestrzeni. Za ich pomocą możemy zawiesić różnego typu towary - najczęściej są to towary niewielkich rozmiarów, czyli tak zwana „drobnica”. Kraty warto ustawiać wzdłuż ścian, a także przy kasach - gdzie klienci czekający w kolejce będą mogli zapoznać się z eksponowanymi na nich przedmiotami.

Ergonomia i sprawna komunikacja - kilka porad o ustawianiu mebli sklepowych

Oprócz samego wyboru mebli sklepowych, niemniej ważne jest ich odpowiednie ustawienie. Należy zaplanować rozstaw wszystkich używanych mebli w taki sposób, by powstały wygodne szlaki komunikacyjne, wzdłuż których poruszać się będą nasi klienci.

Ustawienie mebli powinno sugerować kierunek ruchu, który będzie optymalny z perspektywy sprzedawcy. Chodzi oczywiście o to, by klient przed podejściem do kasy przebył jak najdłuższą drogę, w czasie której zapozna się z dostępnym asortymentem.